چکیده:
با توجه به اهمیت نقاشی در تجلی دنیای درونی افراد و فهم مسائل آنان، مطالعه حاضر به بررسی تحولی علائم ترسیمی اضطراب و افسردگی آزمون ترسیم منظره در دانش آموزان ابتدایی شهر بندرعباس پرداخت. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی مدارس شهر بندرعباس در سال تحصیلی ۹۵- ۹۶ تشکیل دادهاند. بهمنظور انتخاب نمونه ابتدا به طریق روش نمونهگیری خوشهای شش مدرسه بهتصادف انتخاب شدند. از میان دانش آموزان مراجعهکننده به مشاوران این مدارس، ۲۰ دانشآموز دارای اختلال اضطراب و ۲۰ دانشآموز دارای افسردگی از طریق اجرای پرسشنامههای اضطراب بیماهر و افسردگی کواکس انتخاب شدند. انتخاب بر این مبنا بود که نمره هرکدام از افراد منتخب در آزمون آن اختلال یک انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد. ۲۰ دانشآموز عادی نیز به روش نمونهگیری تصادفی از همین مدارس انتخاب شدند. پس از ترسیم نقاشی منظره توسط شرکتکنندگان، تفسیر و مقایسه نقاشی گروهها با استفاده از آزمون خی دو انجام شد. نتایج آزمون خی دو نشان داد بین اعضای گروههای دانش آموزان عادی، افسرده و مضطرب ازلحاظ برخی علائم ترسیمی نقاشی منظره تفاوت معنیدار وجود دارد. عدم رعایت نسبت سر به تنه، خطوط کمرنگ، ترسیم آدمک کوچک، استفاده از خطوط منقطع، تفاوت در کاربرد رنگها، نداشتن منظره پیرامون آدمک، خطوط ترسیمی دارای پیچوتاب در ترسیم درخت، تصحیحهای مکرر و ترسیم شاخههای درخت به حالت بسته ازجمله ویژگیهای نقاشی دانش آموزان دارای اختلال بود. کودکان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند، ازاینرو کاربرد آزمونهای فرافکن ترسیمی از سوی روان شناسان و مشاوران جهت تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و سازشی کودکان اجتنابناپذیر است
Considering the importance of painting in the manifestation of the inner world of people and understanding their issues, the present study examined the evolution of the demonstrative signs of anxiety and depression in a scenic scan test in elementary students of Bandar Abbas.The study population consisted of all male and female students of elementary schools in Bandar Abbas in the academic year 1395-96. In order to select the sample, six schools were randomly selected through cluster sampling. Then, based on available sampling, 20 students with anxiety disorder and 20 students with depression were selected from among the students referring to the counselors of these schools. Then, appropriate tests were performed (children's anxiety and depression questionnaires). The choice was based on the fact that the score of each selected person in the test of that disorder was a standard deviation above the mean. Twenty-eight students were randomly selected from the same schools. After drawing the scenic painting by the participants, the interpretation and comparison of the painting of the groups was done using the Chi-square test. Chi square test showed that there is a significant difference between the members of the groups of normal, depressed and anxious students in terms of some of the drawings of landscape painting. Failure to observe head-to-trunk ratio, dim lines, small draw drawing, use of discontinuous lines, differences in the application of colors, lack of a landscape around the dummy, twisted drawing lines in the drawing of the tree, frequent corrections and closed shoots, including Painting features of students with a disorder. Although painting has a major role in recognizing the individual's inner world, but in order to better interpret the individual's drawings, the child should receive as much detail as possible from his child's life and painting.
خلاصه ماشینی:
A. of Counseling, Islamic Azad University of Marvdasht فاطمه هدايتي Fatemeh Hedayati کارشناسي ارشد مشاوره خانواده ، دانشگاه هرمزگان M A of Family Counseling, University of Hormozgan چکيده Abstract Considering the importance of painting in the با توجه به اهميت نقاشي در تجلي دنياي دروني افراد و فهم مسائل آنان ، manifestation of the inner world of people and مطالعه حاضر به بررسي تحولي علائم ترسيمي اضطراب و افسردگي آزمون understanding their issues, the present study examined the evolution of the demonstrative signs of anxiety and ترسيم منظره در دانش آموزان ابتدايي شهر بندرعباس پرداخت .
اضطراب مستلزم مفهوم ناايمني يا تهديدي است که فرد منبع آن را به وضوح درک نميکند و به صورت يک موقعيت تهديدآميز تحت تأثير بالا رفتن تحريکات اعم از دروني و بيروني تصور 1 Marnat 2 West 3 Buck 4 Heiberger, Abell & Johnson 5 Kennedy 6 Thompson & Rudolph 7 Anxiety 8 Depression 9 Angold & Costello 10 Chanskey ميگردد که فرد در کنترل آن ها ناتوان است (دادستان ، ١٣٨٨).
بعد از اجراي آزمون ها، شاخص هاي تحليلي نقاشيها از کتاب ارزشيابي شخصيت (دادستان ، ١٣٨٨) استخراج گرديد و بر 1 Pacher, monica & hul 2 Amori 3 Bonifacci 4 Sadok and Sadock 5 Watts & Markham 6 American psychiatric association 7 Dagliglu, Deniz &Kan اساس آن ها نقاشيهاي ترسيم شده تحليل ، فراواني هر شاخص محاسبه و سپس به تجزيه وتحليل داده هاي به دست آمده پرداخته شد.