چکیده:
بدیهی است که میزان رضایت انسان از فعالیتهایش, به لحاظ تاثیر در انگیزش و تلاش او در رسیدن به اهداف پیشرو از
اهمیت زیادی برخوردار است. حال اگر این فعالیت مربوط به آموزش و تحصیل باشد.ء به جهت اهمیتی که در فعالیت ها ی
آموزشی دارد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش تعهد و پذیرش (اکت) بر رضایتمندی تحصیلی دانش
آموزان پسر پایه دهم منطقه ۳ شهر تهران بود. نوع مطالعه مورد استفاده در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون -
پس آزمون و گروه کنترل همراه با گمارش تصادفی گروه های آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان
پسر کلاس دهم متوسطه نظری در منطقه سه شهر تهران در سال تحصیلی ۷-۹۸٩ بودند که ۳۰ نفر از دانشآموزان با نمره
پابینترااز ۷۴ در وضایتمندی تحصلی هبویتر یه سوت اتسادفی انتخاب و دی ۷ هروه آزمایش 0۵7 کرو
نفر) گماشته شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تعهد و
پذیرش (اکت) بر رضایتمندی تحصیلی دانشآموزان تاثیر دارد و میانگین گروه آزمایش در رضایتمندی تحصیلی پس از آموزش
الاتر از میانگین گروه کنترل است.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري با روش نمونه گيري هدفمند، ٣٠ نفر از دانش آموزان پسر فرزند جانباز مشغول به تحصيل در سال تحصيلي ٩٥-٩٤ در مدارس متوسطه شهرستان اردکان انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش (١٥ نفر) و گواه (١٥ نفر) جايگزين شدند.
٤-٥- آزمون فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول ) آموزش مبتني بر تعهد و پذيرش (اکت ) بر رضايت مندي تحصيلي دانش آموزان تأثير دارد.
بنابراين با توجه به اين يافته ها فرضيه اول پژوهش تأييد ميشود و آموزش مبتني بر تعهد و پذيرش (اکت ) بر رضايت مندي تحصيلي دانش آموزان تأثير دارد.
مقايسه گروه کنترل و آزمايش در پس آزمون ٦- نتيجه گيري نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که ميانگين گروه آزمايش در پس آزمون رضايتمندي تحصيلي (٣٣/١٢٨) بيشتر از ميانگين گروه کنترل در اين متغير با ميانگين (٢٠/٨٠٥) مي باشد بنابراين با توجه به اين يافته ها فرضيه اول پژوهش تأييد ميشود و آموزش مبتني بر تعهد و پذيرش (اکت ) بر رضايت مندي تحصيلي دانش آموزان تأثير دارد.
The use of acceptance and commitment therapy to promote mental health and school engagement in university students: A multisite randomized controlled trial.
14 Assessment of the Effectiveness of Acceptance and Commitment Training (ACT) on Students' Academic Satisfaction Seyed Vahid Nourbakhsh1, Azam Fattahi Andabil 2,* 1MSc, School of Counseling, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran.
So, this study aimed to investigate the effectiveness of Acceptance and Commitment Training (ACT) on academic satisfaction of 10th grade boy students in district 3 of Tehran.
The results showed that Acceptance and Commitment Training (ACT) had an effect on student's academic satisfaction.
Keywords: Acceptance and Commitment Training (ACT), academic satisfaction 15