چکیده:
مقاله حاضر به بیان عبارتی در متن پهلوی دینکرد چهارم میپردازد که به آن در دیگر متون پهلوی اشاره نشده است. مولف در این کتاب پهلوی، پس از مطرحکردن عقاید اصلی خویش درباره آفرینش در ادیان اسلام و زردشتی، عبارتی پهلوی را با عبارتی از نص صریح قرآن که همانا «کن فیکون» باشد، مقایسه کرده است. نگارنده بر آن است که با توجه به متاخربودن این متون و تماس جامعه زردشتی با مسلمانان و کتاب آسمانی قرآن بسیار بعید مینماید که بازتاب اندیشههای قرآنی به متون بازمانده از این دوران راه نیافته باشد. در این مقاله پس از ذکر برخی مباحث مقدماتی، آفرینش در ادیان ابراهیمی و آیین زردشت را بررسی میکنیم و سپس جایگاه اراده خداوند در آفرینش را میکاویم.
خلاصه ماشینی:
اراده هرمزد در آفرینش مریم رضایی [تاریخ دریافت: 29/9/1396؛ تاریخ پذیرش: 30/8/1397] چکیده مقاله حاضر به بیان عبارتی در متن پهلوی دینکرد چهارم میپردازد که به آن در دیگر متون پهلوی اشاره نشده است.
مؤلف در این کتاب پهلوی، پس از مطرحکردن عقاید اصلی خویش درباره آفرینش در ادیان اسلام و زردشتی، عبارتی پهلوی را با عبارتی از نص صریح قرآن که همانا «کن فیکون» باشد، مقایسه کرده است.
در همۀ ادیان و مذاهب فصلی مفصل و زیبا به تکوین کائنات، آفرینش هستی و پیدایش موجودات اختصاص دارد و نقطۀ اشتراک همۀ آنها، نیروی لایزال خداوندی در آفرینش است؛ نیرویی که قادر است در هر لحظه چیزی را از نبود، بود سازد و بودی را نابود کند: «خدا آن کسی است که هفت آسمان را آفرید و مانند آن آسمانها از (هفت طبقه) زمین خلق فرمود؛ امر او در بین آنها نازل میشود تا بدانید که خدا بر هر چیز توانا و به احاطه علمی بر همه امور آگاه است» (طلاق: 12).
تحت تأثیر اندیشۀ غالب اسلامی در آن دوران، در این کتاب شاهد بهکاربردن لفظی متفاوت برای اشاره به اراده هرمزد در امر آفرینش هستیم.
«آسْنخرد» (= خرد غریزی) در برابر «گوشان سرود خرد» که خرد آموخته است، همان خردی است که از نخستین دم آفرینش با اورمزد بوده است: «مینوی خرد پاسخ داد که به این علت که از نخست من که خرد غریزی هستم از مینوها و گیتیها با اورمزد بودم و آفریدگار اورمزد ایزدانِ آفریده در مینو و گیتی و دیگر آفریدگان را به نیرو و قدرت و دانایی و کاردانی آسْنخرد (= خرد غریزی) آفرید و خلق کرد و نگاه میدارد و اداره میکند»؛ و نیز «و استقرار زمین و آمیزش آب در زمین و رویش و نموّ گیاهان و رنگهای گونهگون و بوی و مزه و خوشی هر چیزی بیشتر به خرد مقدّر و ساخته شده است» (بهار، 1381: 96؛ مینوی خرد، 56: 1-12).