چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته توانبخشی شناختی خانوادهمحور و بررسی تاثیر آن بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان بود. روش:این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال نارساخوانی بود که در سال تحصیلی 1397- 1396 در مراکز دولتی اختلال یادگیری شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. از بین مراکز دو مرکز انتخاب و سی دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای در دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل تخصیص یافتند. گروه آزمایشی 12 جلسه مداخله توانبخشی شناختی خانوادهمحور را به مدت 1 ساعته در هر هفته به مدت 3 ماه دریافت کردند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله با آزمون سنجش بازداری شناختی بشرا (رفیحخواه و همکاران، 1395)، آزمون حافظه فعال برای کودکان (حافبک) (پیکرینگ و گدرکول، 2001)، آزمون یکپارچگی دیداری و شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و همچنین پرسشنامه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف (جرارد و همکاران، ۲۰۰۰) مورد ارزیابی قرار گرفتند و از تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل دادهها با SPSS24 انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان دادند که مداخله توانبخشی شناختی خانوادهمحور با تاکید بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، توجه مداوم و بازداری) روی کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان تاثیر معناداری داشت (01/0>P). نتیجهگیری:توانبخشی شناختی خانواده محور مبتنی بر توجه مداوم، حافظه فعال و بازداری بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان تاثیرگذار میباشد.
Aim:The present research aimed to design a family-based cognitive rehabilitation package and evaluating its effectiveness on executive functions of dyslexic students. Method: The research was semi-experimental with pre and post-test and a control group. Statistical population contained all students who were studying in governmental centers for learning disorders in Tehran in 2017-2018. From among these centers, two centers were selected and 30 students were selected by random multi- stages clustering and were assigned into two groups (15 in experiment group and 15 in control group). Experiment group received 12 one-hour sessions of intervention once a week for 3 months. Both groups were evaluated by Boshra Cognitive Inhibition (Rafihkhah et al., 2016), Working Memory Test Battery for Children (Pickering & Gathercole, 2001), Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test (Sandford & Turner, 1994), and Behavior Rating Inventory of Executive Function (Jerard, 2000). MANCOVA and ANCOVA were used for analyzing the data whith SPSS24. Findings: Findings showed that family-based cognitive rehabilitation with emphasize on sustained attention, working memory and inhibition had significant effects on executive functions of dyslexic students (P>0/01). Conclusion: The family-based cognitive rehabilitation with emphasize on sustained attention, working memory and inhibition is effective for dyslexic students.