چکیده:
از آنجایی که سهم بازار کسب شده به عنوان یک شاخص کلیدی در شرکتهای بیمه و یک پارامتر از نوع همبسته قلمداد میشود، (مجموع سهم بازار کسب شده توسط تمام رقبا بر حسب درصد برابر صد در صد است )، از طرفی حداکثر مقدار قابل کاهش در میزان منابع بکار رفته (ورودیها) جهت رسیدن به مرز کارایی تابعی از میزان بزرگی ورودی میباشد، با این حال مدلهای کلاسیک DEA قادر به در نظر گرفتن موارد ذکر شده نیستند. لذا معمولاً نتایج حاصل از مدلهای مذکور غیر واقعی بوده و معتبر نیستند، در این تحقیق یک مدل ریاضی مبتنی بر DEA جهت تعیین استراتژیهای رقابتی با در نظر گرفتن پارامترهای همبسته و اندازه سازمانهای بیمه ارایه شده است، نتایج حاکی از این بود که بکارگیری مدل پایه ای CCR جهت حل مسأله مورد بررسی دارای نتایجی غیر عملی و متناقض با شرایط و محدودیتهای دنیای واقعی است. این در حالی است که مدل پیشنهادی تحقیق بسیار کاراتر عمل کرده و نتایج حاصل از آن حاکی از این بود که مدل پیشنهادی، نقاط ضعف مدل های پایهای DEA را در حوزه این مسایل به خوبی برطرف کرده است.
Since the acquisition of the market share is a correlational parameter, (the sum of the total market share of the competing organizations must be 100 percent) and the maximum in the present study, a DEA-based mathematical model was proposed to specify the competition strategies considering the correlational parameters and the magnitude and dimensions of insurance organizations. To examine the efficiency and the reliability of the proposed model, a real problem was solved in the domain of insurance industry and the results were compared with those of the basic CCR model. The findings revealed that the use of the basic CCR model to solve the problem produces unrealistic results that contradict the conditions and constraints of the real world. This was the case despite the fact that the proposed model proved more efficient and the results suggested that the proposed model improved the weaknesses of the basic DEA models in the domain of insurance institutes
خلاصه ماشینی:
مدلی ریاضی مبتنی بر تحلیل پوششی داده ها برای تعیین استراتژیهای رقابتی با در نظرگرفتن اندازه سازمان و پارامترهای وابسته (کاربرد موردی صنعت بیمه ) حمیدرضا جعفری،* پریوش ترکی ** تاریخ دریافت :١٣٩٦/٠٧/١١ تاریخ پذیرش ١٣٩٧/٠١/٢٢ چکیده از آنجایی که سهم بازار کسب شده به عنوان یک شاخص کلیدی در شرکت های بیمه و یک پارامتر از نوع وابسته قلمداد میشود، (مجموع سهم بازار کسب شده توسط تمام رقبا بر حسب درصد برابر صد در صد است )، از طرفی حداکثر مقدار قابل کاهش در میزان منابع بکار رفته (ورودیها) جهت رسیدن به مرز کارایی تابعی از میزان بزرگی ورودی میباشد، با این حال مدل های کلاسیک DEA قادر به در نظر گرفتن موارد ذکر شده نیستند.
همچنین در مطالعات پیشینی که به مطالعه اثرات همبستگی در مدل های تحلیل پوششی داده ها پرداخته اند، تحقیقات انجام شده توسط دیسون و همکاران ٤ (٢٠٠١)، لی و چوی ٥(٢٠١٠) و لوپز٦ (٢٠١١) نیز قابل توجه است ، آنها نشان داد که انواع مختلفی از 1 Dyson et al.
(2014), “Performance Evaluation of Representatives of Insurance Companies in Iran Using Analytic Network Process (ANP) and Data Envelopment Analysis (DEA ,”(Euro-Asian Journal of Economics and Finance ,Vol. 2, Issue : 4 (October2014), pp.
A. ( 2014), “Efficiencies of Life/Pension Insurance Industry in Turkey: An Application of Data Envelopment Analysis ,”Journal of Applied Finance & Banking ,Vol. 4, Issue no.