چکیده:
پژوهش حاضر به ارزیابی کتاب درسی "پراسپکت 2" که درچند سال اخیر برای دانش آموزان پایه هشتم دوره اول دبیرستان در ایران تدریس میشود، از دیدگاه معلمان و نیازسنجی دانش آموزان پرداخته است. بدین منظور، 30 معلم و 60 دانش آموز پایه هشتم از بین دبیرستانهای دخترانه و پسرانه در شهر تبریزبطور تصادفی انتخاب شدند. چک لیست ارزیابی کتاب بین معلمان و پرسشنامه نیازسنجی در بین دانش آموزان شرکت کننده توزیع گردید. نتایج نشان داد که محتوای این کتاب با بیشتر نیازهای دانش آموزان مطابقت دارد و میتواند به عنوان یک کتاب درسی مناسب برای آنها استفاده شود. معلمان نیزبطور کلی دیدگاه مثبتی نسبت به این کتاب داشتند، اما مشکلاتی را نیز مطرح کردند. برای مثال، توازن بین مهارتهای چهارگانه زبان در این کتاب وجود ندارد، زبان واقعی نیست، نکات دستوری کاملا حذف شده اند و تمرینها جالب نیستند و نمیتوانند توسط معلمان اصلاح یا تکمیل شوند. پیشنهادها وکاربردهای آموزشی برای معلمان، طراحان برنامه درسی و مولفین کتابهای درسی ارائه شده اند.
his study aimed to evaluate the English textbook “Prospect 2”, which is taught to the eighth-grade junior high school students in Iran in recent years, from teachers’ perspectives and needs analysis of students. To this end, 30 teachers and 60 eighth-grade students from the girls’ and boys’ high schools in Tabriz, Iran were randomly selected. A textbook evaluation checklist and a needs analysis questionnaire were distributed among the participated teachers and students, respectively. The results indicated that most parts of the content of the book matches with most of the students’ needs and can be used as a suitable textbook for the students. The teachers had also a positive view toward this textbook in general but they reported some problems. For example, they believed that there is not a balance of the four language skills, the language is not authentic, grammatical points are completely excluded, and the activities are not interesting and cannot be modified or supplemented by the teachers. Suggestions and pedagogical implications are presented.
خلاصه ماشینی:
به عنوان مثال، طبق نظر رشیدی و کهتریفرد (٢٠١٤)، بیشتر کتابهای درسـی ایـران بدون توجه به نیازهای زبانآموزان طراحی شدهاند و همان کتابهای درسی انگلیسی (با تقریبـا همان الگوهای زبان و یادگیری ) به عنوان تنها منبع معتبر قابـل دسـترس بـرای اسـتفاده همگـی دانش آموزان در سراسر کشور منتشر می شوند؛ ممکن است در برخی از این کتابهـای درسـی کمی تغییرات اعمال شوند، اما بیشتر آنها همانطور برای سالها بدون اعمال هیچ گونه تغییـری استفاده می شوند.
انصاری ٦ (٢٠٠٤) ارزیابی کتابهای درسی انگلیسی را که در مـدارس ایـران آموزش داده می شوند، ضروری می داند، زیرا برخی مشکلات در این کتابها وجود دارند؛ برای مثال، اهداف آموزشی در آنها به خوبی تعریف نشدهاند که موجب می شود، بیشتر دانش آموزان نتوانند بر مشکلات یادگیری زبان غلبه کنند، در نتیجه ؛ برای برقراری ارتبـاط بـا افـراد بـه زبـان خارجی ، مهارت کافی به دست نمی آورند.
__________________________________________________________________ 1 1- Tabaeifard 2- English for the Students of Humanities (I) 3- Los Angeles Unified School District Textbook Evaluation Checklist 4- Ahour and Golpour 5- Prospect 1 6- Litz آهور، توحیدیان، و سـعیدی ١ (٢٠١٤) مناسـب بـودن "کتـاب درسـی انگلیـسی ٢"٢ بـرای دانش آمـوزان سـال دوم دبیرسـتان را از دیـدگاه معلمـان بررسـی کردنـد.
بعضی از آنها به عدم تأکید کـافی بـر مهـارت هـای __________________________________________________________________ 1 1- Ahour, Towhidiyan, and Saeidi 2- English Textbook 2 3- Soleimani and Shafie 4- Arabloo خواندن و نوشتن اشاره کردند و اینکه برای تدریس این کتاب تجهیزاتی مانند پروژکتور، رایانه و سامانة صوتی نیاز است .