چکیده:
توسعه فعالیتهای گردشگری در نواحی مقصد از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت است در این راستا امروزه دولتها و برنامهریزان تلاشهای زیادی را در راستای توسعه این فعالیت انجام میدهند از این رهیافت برای توسعه فعالیتهای گردشگری الزامات مختلفی وجود دارد که یکی از این الزامات برنامههای نرم افزاری در راستای برنامهریزی توسعه گردشگری در نواحی مقصد میباشد. این الزامات را میتوان در ابعاد مختلف آگاهی، تصویر ذهنی، کیفیت ادراک شده و وفاداری مورد بررسی قرار داد. که هر کدام از این ابعاد دارای متغیرهای مختلفی میباشد. مقصد گردشگری رامسر با توجه به موقعیت قرارگیری و بهرهمندی از جاذبههای اکوتوریستی مانند دریا، جنگل و روستاهای سبز دارای اهمیت ویژهای در نزد گردشگران است. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی وضعیت برند در مقصد گردشگری رامسر با تاکید بر ابعاد ذکر شده میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی میباشد ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفته است یافتههای تحقیق نشان میدهد که در بین ابعاد تفاوت معنادار وجود دارد و در سه بعد آگاهی از برند، وفاداری و تصور ذهنی میانگین بالاتر از حد متوسط و در بعد ادراکات میانگین پایینتر از حد متوسط میباشد.
خلاصه ماشینی:
بررسي ارزش ويژه برند در گردشگري (مطالعه موردي : مقصد گردشگري رامسر) 1 منوچهر جهانيان عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي زهرا حيدري دانشجوي کارشناسي ارشد جغرافيا و برنامه ريزي روستايي دانشگاه تهران سعيد خليلي دانشجوي کارشناسي ارشد جغرافيا و برنامه ريزي توريسم دانشگاه تهران تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩١/١٢/٠١ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٢/٠٢/١٥ چکيده توسعه فعاليت هاي گردشگري در نواحي مقصد از ابعاد مختلف اجتماعي ، اقتصادي و اکولوژيکي داراي اهميت است در اين راستا امروزه دولت ها و برنامه ريزان تلاش هاي زيادي را در راستاي توسعه اين فعاليت انجام مي دهند از اين رهيافت براي توسعه فعاليت هاي گردشگري الزامات مختلفي وجود دارد که يکي از اين الزامات برنامه هاي نرم افزاري در راستاي برنامه ريزي توسعه گردشگري در نواحي مقصد مي باشد.
روش تحقيق از نوع توصيفي -تحليلي مي باشد ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه است که اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد پردازش قرار گرفته است يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که در بين ابعاد تفاوت معنادار وجود دارد و در سه بعد آگاهي از برند، وفاداري و تصور ذهني ميانگين بالاتر از حد متوسط و در بعد ادراکات ميانگين پايين تر از حد متوسط مي باشد.
جدول ٥: وضعيت وفاداري به برند در شهرسان رامسر از ديدگاه گردشگران (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : يافته هاي پژوهش ، ١٣٩١ جمع بندي برندسازي مقصد گردشگري به معني چگونگي ادراک ذهني مصرف کنندگان از يک مقصد گردشگري است .