چکیده:
اسطوره به مانند هر شکل روایتی دیگر، نقشی انکارناپذیر به تخیل تصویری داده است که خود بر مبنای اصول بنیادین آگاهی اسطورهای بنا شده است؛ ارنست کاسیرر، با بازکاوی اصول بنیادین آگاهی اسطورهای، آنها را در مقابل مبانی اندیشه تعقلی معاصر قــرار میدهد و ویژگیهای بنیادین آگاهی اسطورهای را در قیاس با آگاهی تعقلی امروزی تعریف می کند. وی همچنین مسیر حرکت اندیشه انسان را از آگاهی اسطورهای به آگاهی تعقلی میداند. در این پژوهش سعی شده است تا با روشی توصیفی ـ تحلیلی و بر مبنای رویکرد شناختشناسی کاسیرر در خصوص آگاهی اسطورهای و نیز با استناد به کهن الگوهای ارائه شده در نظریه سفر قهرمان جوزف کمپبل، الگویی برای تبیین سطح اندیشه انسانی در تمدنهای گذشته ارائه گردد. نمونه مورد مطالعه پژوهش، خوانشِ بابلی از روایت اسطورهای «گیلگمش» میباشد.
بر مبنای بررسیهای به عمل آمده میتوان استنتاج نمود که منطق حاکم بر بسیاری از تصاویر شکلیافته در روایات اساطیری یک تمدن با توجه به سطح تعالی اندیشه آن تمدن در محدودهای فی مابین مبناهای صِرف آگاهی اسطورهای و منطق سیستماتیک آگاهی عقلی قرار میگیرد در این میان هر چه منطق محتوایی حاکم بر تخیل تصویری روایات اساطیری از اصول بنیادینِ اسطورهای خود دور شده باشند، ساختار آن روایت و به ویژه کنشهای شخصیتی آن، شکل پیچیدهتری به خود میگیرد.
Myth, like any other form of narrative, has an undeniable role in visual imagination based on the foundations of mythical thought. Ernst Cassirer, by recovering the fundamental principles of mythical thought, brings against them to the foundations of contemporary rational thought and defines the fundamental features of mythical thought as compared to modern rational thought.
He also believes the path of human thought from mythical thought to rational consciousness. In this research, it has been attempted to provide a model for explaining the level of human thought in past civilizations using a descriptiveanalytical approach based on Cassirer’s epistemological approach to mythical consciousness as well as using archetypes presented in Joseph Campbell’s Theory of Heroic Journey. The case study is a Babylonian reading of Gilgamesh’s mythical narrative.
On the basis of these studies, it can be deduced that the logic governing many of the images formed in the mythological narratives of a civilization, given the level of transcendental thought of that civilization, lies within the mere bases of mythical thought and systematic logic of rational consciousness. In the meantime, as the content logic behind the visual imagination of the mythical narratives departs from the fundamental mythical principles, the structure of that narrative, and in particular its personality, takes on a more complex form.