خلاصه ماشینی:
"آن شد که از سعادت حضورقبله عالم روحنا فداهماند»(10)عشق و علاقۀ میرزا تقی خان نسبت بهسید الشهدا(ع)موضوعی نیست که بتوان به سهولت آنرا نادیده گرفت و حتی آن را وارانه جلوه داد،چرا کهحالات و سکنات او دلیلی است آشکار بر این ادعایبیپایه!برای مثال،وی به شهاب اصفهانی دستورداد تا مصیبت سالار شهیدان کربلا را به صورتقطعهای منظوم درآورد.
در بایگانهی اسناد وزارت امور خارجه جمهوریاسلامی ایران عریضهای است که سالها پس از عزلامیر توسط طلاب یکی از مدارس دینی برایناصر الدین شاه ارسال شده و در آن به این خصیصهمیرزا تقی خان اشارت رفته است:«این دعا گویانسادات بنی فاطمه(س)و طلاب علوم دینیه در ازمنهسابقه از عوارش دیوانی معاف و مسلم رمحوم میرزا تقیخان امیر نظام...
(16)عباساقبال در خصوص جنبههای دینی امیر معتقد است:«امیر کبیر مردی دیندار بود و مثل هر ایرانی مسلمانکه از طفولیت و از راه تعبد به حفظ آداب دینی و رعایتاصول و قواعد مذهب بار میآید همه ظواهر مذهبتشیع را که مذهب آباء و اجدادی و دین رسمی مملکتبود،رعایت میکرد.
(24)اینک تنها سنگمزاری در گوشهای از حرم ابا عبد الله(ع)با این سرودهیادآور آن صدر اعظم بیهمتای ایران است:{S«آه که در جهان دون از صدمات این غما#عالم روز واپسین گشت عیان به عالماS}*اصلاح طلبانی نظیر میرزا تقیخان امیر کبیر معتقد بودند یکنظام قضایی بهتر و جدیدمیتواند به مثابه موتور تغییرعمل کند.
ک به مجله محیط،سال اول،شماره اول،مقاله میرزا تقیخان،کنت گوبینو ص 32 15-بایگانی اسناد وزارت امور خارجه،اسناد مکمل قاجاریه،ج95-ص 86 16-پرویز افشاری،«صدر اعظمهای سلسله قاجاریه»،دفترمطالعات سیاسی و بین المللی 1372 ص 160 17-عباس اقبال آشتیانی،«میرزا تقی خان امیر کبیر»به کوششایرج افشار،انتشارات توس 1355،ص 163 18-آل داود،پیشین،نامه 76 ص 92 19-آل داود،پیشین،نامه 117 ص 108 20-غلامعلی رعدی آذرخشی،«چند پرسش دربارۀ امیر کبیر»،مجموعه امیر کبیر و دارالفنون ص 110 21-آل داود،پیشین،صص 62-101-112-121-141-158-168 و..."