چکیده:
بررسی روند تخلیهی افراد از یک فضای ساخته شده مانند یک استادیوم، سالن تئاتر، یا یک کلاس درس نه تنها مورد توجه مدیران و سازمانهای کمکرسان است بلکه مورد علاقه طراحان و پژوهشگران حوزهی معماری نیز است. در این مطالعه روند تخلیهی یک کلاس درس با ابعاد داخلی 8/7 متر در 12 متر و با 42 نفر دانشآموز در شرایط اضطراری بوسیلهی مدلسازی کامپیوتری به روش عاملمحور و با استفاده از الگوریتم A* مورد بررسی قرار گرفت و تاثیر متغیرهای معماری عرض درب خروجی، تعداد دربهای خروج و جهت کشیدگی کلاس بر زمان تخلیهی کامل افراد از اتاق با یکدیگر در دوازده سناریوی مختلف بررسی و مقایسه گردید. نتایج این بررسی مشخص نمود که بیشترین تاثیر در کاهش زمان تخلیه مربوط به تعداد درب خروج و کمترین تاثیر مربوط به جهت کشیدگی کلاس است. بررسیهای بیشتر مشخص نمود جهت کشیدگی کلاسها هنگامی بر کاهش زمان تخلیه تاثیرگذارند که با استفاده از سایر متغیرهای معماری تراکم جلوی دربهای خروجی کاهش پیدا کرده باشد.
Investigating the process of evacuating people from a space such as a stadium, theater, or classroom is very interesting not only for managers and relief organizations but also for designers and researchers in the field of architecture. In this study, the evacuation process of a classroom with 42 students in emergencies was investigated by computer-based simulation using the A* algorithm and the impact of three architectural variables including doors width, the number of exit doors and orientation of the class were compared with each other in twelve different scenarios. The results of this study showed that the greatest effect on decreasing evacuation time was related to the number of exit doors and the least effect was related to the class orientation. Further investigations revealed that the orientation of the classes had effected on decreasing the evacuation time when the density of the front doors was reduced by using the other architectural variables.
خلاصه ماشینی:
در اين مطالعه رونـد تخليـه ي يـک کـلاس درس با ابعاد داخلي ٧/٨ متر در ١٢ متر و با ٤٢ نفر دانش آموز در شرايط اضطراري بوسيله ي مدلسازي کامپيوتري بـه روش عامـل محـور و بـا استفاده از الگوريتم *A مورد بررسي قرار گرفت و تاثير متغيرهاي معماري عرض درب خروجي ، تعـداد درب هـاي خـروج و جهـت کشـيدگي کلاس بر زمان تخليه ي کامل افراد از اتاق با يکديگر در دوازده سناريوي مختلف بررسي و مقايسه گرديد.
در اين نوشتار تاثير برخي ويژگي هاي معماري يـک کـلاس درس شامل تعداد و عرض درب هاي خروجي کلاس و نيز جهت کشيدگي کلاس در تقابل با ورودي ها بـر زمـان نهـايي تخليـه ي کـلاس و تـراکم جمعيت ايجاد شده در جلوي درب ها مورد توجه بوده است .
Liu et al) با استفاده از مدل تخليه ي اتوماتاي سلولي يک کلاس درس همراه با موانع را شبيه سازي نموده و به مطالعه ي تاثير تراکم افراد در اطراف درب خروجي بر رفتار دانش آموزان در شرايط اضطراري پرداختند.
(٥٣٦ :٢٠٠٥ ,Wong ) و(٦٨٦ :٢٠٠٦ ,Bandini ) و )ضرغامي و ريسـمانيان ، ١٣٩٩( در مدل هاي عامل محور کليه ي عوامل هوشمند بر اساس مجموعه اي از قوانين سامان يافته ي شبيه سازي توانايي ادراک و ارزيـابي محـيط را داشته و مي توانند تصميم گيري هاي مستقل و معقولانه در خصوص انتخاب مسيرهاي کوتاه تر و کاهش زمان تخليه ، متناسب با موقعيـت هـاي موجود اتخاذ نمايند (٤٦٢ :٢٠٠٣ ,Feng )(١١٦٠ :٢٠٠٦ ,Treuille ).