چکیده:
هدف: امروزه مالکان شرکتها بهمنظور کاهش رفتار فرصتطلبانه مدیران و همچنین پایین نگهداشتن ریسک اعتباری، از سازوکارهای حاکمیت شرکتی بهره میگیرند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر میانجی مدیریت سود بر رابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی و رتبه اعتباری است.
روش: بهمنظور اجرای این پژوهش، 144 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی بازه زمانی 1388تا 1396 انتخاب شدند. رتبه اعتباری از طریق مدل امتیاز بازار نوظهور و مدیریت سود واقعی از طریق مدل روی چودهری اندازهگیری شده است. اطلاعات لازم از نرمافزار رهآورد نوین، صورتهای مالی و سامانه کدال استخراج شده و فرضیهها با استفاده از مدل رگرسیون چندمتغیره و روش حداقل مربعات تعمیمیافته آزمون شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که کیفیت حاکمیت شرکتی بر مدیریت سود واقعی اثر معکوس و معنادار و مدیریت سود واقعی اثر منفی و معنادار بر رتبه اعتباری دارد. همچنین نتایج حاکی از این است که کیفیت حاکمیت شرکتی بهصورت غیرمستقیم و از طریق مدیریت سود واقعی بر رتبه اعتباری اثرگذار است.
نتیجهگیری: وجود سازوکارهای حاکمیت شرکتی قوی، به کاهش رفتار فرصتطلبانه مدیران منجر میشود و از این طریق باعث میشود که رتبه اعتباری افزایش یابد. به بیان دیگر، نقش میانجی مدیریت سود واقعی در رابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی و رتبه اعتباری تأیید میشود.
Objective: NowadaysOwnersusescorporategovernancemechanismstoreducethe opportunistic behavior of managers and decrease credit rating level. Accordingly, the purpose of this article is to review the effect of real earnings management on the relationship between corporate governance quality and credit rating. Methods: In this research,the data of the 144 firms listed in the Tehran stock exchange for the period of 2010to 2018 has been gathered and analyzed.To measure the credit rating we use Emerging Market Credit Scoring Model. Also, real earnings management measured by Roychowdhury model. Data obtained from Rahaward Novin software, firms financial statements and Codal system. Furthermore, to test the hypotheses of this research we utilized panel data approach and multiple regression model with GLS method. Results: The results show that the quality of corporate governance has a negative influence on the real earnings management; In other words, the higher quality of corporate governance decreases the opportunistic behavior of managers. In addition, the quality of corporate governance has a positive effect on credit rating but it is not statistically significant. Also results show that the real earnings management has significant and negative effect on credit rates. Finally, the results of the sobel test indicate that real earnings management has mediating effects on relationship between corporate governance quality and credit rates. Based on the results of research, the quality of corporate governance has indirect effect on credit rating through real earnings management. In other words, the quality of corporate governance through reducing opportunistic behavior of managers, leads to better credit rating. Conclusion: From the negative effect of real earnings management on credit rates, we can conclude that the manager uses real activities earnings management for their impulses which will be detrimental to the stakeholders. So, when manager manipulates accounting earnings by real activities earnings management, the information asymmetry between managers and stakeholders increases hereupon systematic risk of companies increased. To preserve the interests of all stakeholders, corporate governance mechanisms are used. The corporate governance mechanisms can decline information asymmetry hereupon decrease systematic risk of companies. By applying strong corporate governance mechanisms, the opportunistic behavior of managers would reduce. Since real activities earnings management increase the risk of the corporation, with applying strong corporate governance mechanisms, opportunistic behavior of managers reduced and credit rating increased. With this regards, we can conclude that, when managers supervised by the strong corporate governance mechanisms, the opportunistic behavior of them decreases. Thus information provided had less bias. Eventually, this leads to the correct decision making by market participants.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتايج پژوهش کاميابي ، شهسواري و سلماني (١٣٩٥)، يکي از دلايل منجرشدن مديريت سـود واقعـي بـه افزايش هزينه سرمايه ، اين است که مديريت سود واقعي از طريق دستکاري چرخـه عمليـات ، جريـان وجـه نقـد را دچـار انحراف کرده و موجب مي شود که ريسک اطلاعات افزايش يابد، بنابراين مي توان نتيجه گرفت ، عواملي کـه بـه افـزايش عدم اطمينان در آينده منجر مي شوند، ريسک را افزايش و رتبه اعتباري را کاهش مي دهند؛ بـه بيـان ديگـر، زمـاني کـه سرمايه گذاران متوجه وقوع مديريت سود در صورت هاي مالي شوند، ريسک سرمايه گذاري خود را بيشتر ارزيابي مي کنند و در نتيجه ، بازده بيشتري بابت سرمايه گذاري مطالبه مي کنند.
با عنايت به مطالب و پژوهش هاي اشاره شده ، مي توان نتيجه گرفت که حاکميت شرکتي از طريق کاهش رفتارهاي فرصت طلبانه مديران ، سبب مي شود که ريسک کاهش يافته و در نتيجه ، رتبه اعتبـاري شـرکت افـزايش يابـد، بنـابراين ، مسئله اصلي مقاله حاضر اين است که آيا مديريت سود در رابطه بين کيفيت حاکميـت شـرکتي و رتبـه اعتبـاري ، نقـش ميانجي ايفا مي کند؟ در ادامه مقاله ، به ترتيب ، مباني نظري و پيشينة تجربي پـژوهش ، فرضـيه هـاي پـژوهش ، روش اجـراي پـژوهش و متغيرهاي پژوهش تبيين مي شود و در نهايت ، پس از تخمـين و تحليـل نتـايج پـژوهش ، نتيجـه گيـري کلـي همـراه بـا پيشنهادها و محدوديت ها ارائه خواهد شد.