چکیده:
پژوهش حاضر به منظوربررسی مفاهیم و اولویتبندی مولفههای شایستگی اخلاقی مدیران دانشگاهی انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش، تمام کارکنان دانشگاه تهران است که به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب 347 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته ی شایستگی اخلاقی با پنج مولفه شایستگی اخلاقی نسبت به خدا، نسبت به خود، نسبت به دیگران، نسبت به سازمان و نسبت به شغل استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 98/ 0 به دست آمد. نتایج حاصل از آزمون رتبهبندی فریدمن نشان داد میانگین رتبهبندی مولفههای شایستگی اخلاقی، تفاوت معناداری دارد و مولفه شایستگی اخلاقی نسبت به خدا و نسبت به شغل بالاترین رتبه را به دست آوردند.
The purpose of this study was to investigate the concepts and to prioritize the ethical competency components of university managers. The research method is applied in terms of purpose and in terms of data collection, it is a descriptive survey. The statistical population was all employees of Tehran University who were selected by stratified random sampling method. To collect the data, a researcher-made questionnaire of moral competence with five components of moral competence toward God, self, others, organization and occupation was used. The construct validity of the questionnaire was confirmed by confirmatory factor analysis. The reliability of the tool was obtained by Cronbach's alpha coefficient to be 0.98. The results of Friedman's ranking test showed that the mean ratings of moral competence components were significantly different and the moral competence component to God and to the job were highest.
خلاصه ماشینی:
با توجه به پررنگ شدن نقش نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه ها در تربیت انسان های متعالی در دنیای پیچیده امروزی از یک سو و اهمیت اخلاق در موفقیت حرفه ها و سازمان های مختلف ازسویی دیگر، باید گامی در جهت ترویج ارزش های اخلاقی در این محیط ها برداشته شود (قموشی، احتشام و محسنیمهر، ١٣٩٦: ١).
پناهی (١٣٩٤) در پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان " شناسایی و ارزیابی شایستگیهای حرفه ای مدیران گروه های پژوهشی جهاد دانشگاهی" مؤلفه هایی را احصا کرد: ١) دانش : دانش عمومی، دانش محیطی، آشنایی با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، مدیریت مالی و بودجه ریزی، اداره و مدیریت ، شناخت نظام اداری، مدیریت دانش ، شناخت بازار؛ ٢) مهارت : مهارت های روش شناسی، مهارت های فن آوری، مهارت مدیریت و برنامه ریزی، مدیریت زمان ، مدیریت منابع انسانی، مربیگری و توسعه همکاران ، نظارت و ارزیابی، مهارت های اداری، مهارت ارتباطی، مدیریت جلسات ، مهارت رهبری، کارگروهی و تیمی، شبکه سازی، انگیزش ، مشارکت پذیری، مدیریت تغییر، مدیریت تعارض ، تصمیم گیری و ارائه راه حل ، مهارت مدیریت راهبردی؛ ٣) توانایی: درک و فهم متقابل ، نتیجه گیری، توانایی فکری، خلاقیت و نوآوری، سازگاری٤) ویژگی: دینی و اعتقادی، پایبندی به اصول اخلاق فردی، پایبندی به اصول اخلاق پژوهش ، ویژگیهای شخصیتی؛ ٥) راهکار: دوره های آموزش ضمن خدمت ، رعایت شایسته گزینی، اصلاح آیین نامه ها، نظارت و ارزیابی، استفاده از تجربیات دیگران ، ارتقاء و تشویق ، تقویت ارتباطات داخلی و خارجی.