چکیده:
به لحاظ جامعهشناختی، حالت ایستایی جامعه را میتوان دوران ناپویایی، سکون و بیتحرکی دانست که با شاخصههایی همچون فقدان مکانیسمهای اساسی دگرگونبخش و گونهای رکود همراه بوده است. اعضای چنین جامعهای پاسخی در برابر چالشهای پیشرو ندارند، حالتی منفعل به خود میگیرند و تسلیم شرایط موجود میشوند. هدف این مقاله، بررسی حالت ایستای ماقبل تمدن )پیش از تاریخ( در جامعۀ ماد موردنظر توینبی است که به نظر وی از دوران پارینهسنگی سفلا تا عصر مس از طبقات فرعی جامعۀ ماقبل تمدن بود و بهنوعی محدودة زمانی آن محسوب میشوند. مراد از ماد نیز صرفا محدودة مکانی تحقیق و گسترة
جغرافیایی است که بعدها پادشاهی ماد در آنجا تشکیل شد. درواقع، این مقاله با استفاده از روش تحقیق تاریخی درپی این هدف است که مشخصههای جامعۀ ایستای ماد را پیش از مرحلۀ پویایی با استناد به شواهد موجود تاریخی موردبررسی قرار دهد و تحلیل کند. در تفکر 1975 (، اختلاف میان شرایط ایستای جوامع ماقبل تمدن و تحرک پویای - توینبی ) 1889 جوامع در سیر تمدن، اختلافی دائمی و اساسی نبوده و حادثهای مربوط به زمان و مکان نظارهگر است. طبق چنین نظریهای، پیدایش تمدن در ایران باستان نتیجۀ یک انقلاب و همچنین حرکت جامعه از گذشتهای ایستا بهسوی آیندهای پویا تلقی میشود. دستاورد این پژوهش نشان دادن این مسئله است که تمام جوامع ماقبل تمدنی که تاکنون در حال سکون و ایستایی دیده شدهاند، از نظر توینبی اجبارا زمانی در تکاپو و جنبش بودهاند. نتایج پژوهش نیز بررسی تطبیقی نظریات تمدنی توینبی با شواهد موجود در تاریخ سرزمین ماد خواهد بود. تجزیه و تحلیل مشخصات کلی جامعۀ ایستای ماد با استناد بر حقایق و شواهد تاریخی و اینکه هرگز جامعهای همچون ماد بهرغم ایستایی بهطور مطلق فاقد دگرگونی درونی نبوده، از دیگر نتایج پژوهش کنونی خواهد بود
According to Arnold Joseph Toynbee's (1889-1975) theory, the static period of society can be regarded as a period of stagnation and inactivity. Members of such a society do not have responses to the challenges ahead and they are passive and surrendered to existing conditions. In other words, a static society is a society that in general is somewhat lacking in fundamental transformational mechanisms. According to such a theory, the advent of ancient Iranian civilization is the result of a revolution, as well as the movement of society from a static past to a dynamic future.However, this paper, using the historical research methods, being sought to examine and analyze the characteristics of the Medes society before the dynamic stage based on existing evidence. Whether Society such as the Medes, in spite of stagnation, has absolutely no internal transformation or have. Achievement of this study is to demonstrate the adaptation or perhaps incompatibility of Toynbee's civilization views with part of ancient Iranian history. Meanwhile, the analysis of the general characteristics of the static society of the Median society based on historical facts and evidences, is one of the other achievements of the present study.
Keywords: Ancient Iran, Median community, Arnold Toynbee, civilization, Static Sociology.
خلاصه ماشینی:
هدف اين مقاله ، بررسي حالت ايستاي ماقبل تمدن (پيش از تاريخ ) در جامعۀ ماد موردنظر توينبي است که به نظر وي از دوران پارينه سنگي سفلا تا عصر مس از طبقات فرعي جامعۀ ماقبل تمدن بود و به نوعي محدودة زماني آن محسوب ميشوند.
٣. جامعۀ ايستاي ماد در دوران پارينه سنگي از نظر توينبي جامعه شناسي ايستا، چگونگي سازمان يابي عناصر اساسي مختلف تشکيل دهندة اجتماع ازجمله فرهنگ ، صنعت و پديده هاي مشابه را در زمان محدود و مکان معيني موردپژوهش قرار ميدهد.
شواهد موجود نيز آنان را بر اين باور سوق داده بود که راه هاي تکامل انسان عصر سنگي در ماد با بسياري از جوامع دنيا يکسان بوده است (دياکونوف ، ١٣٤٥: ١٢٦-١٢٧).
172 Study on the Static Situation of the Medes Community in the Pre- Historic Period ( Based on the Toynbee’s Civilization Theory and Ancient Evidence ) Alireza Soleymanzadeh,1 Batul Khajehhasani Rabori 2 Abstract Sociologically, the static situation of society can be seen as a period of instability, stagnation, and inactivity, accompanied by features such as the lack of fundamental transformative and stagnant mechanisms.
According to this theory, the emergence of civilization in ancient Iran is seen as the result of a revolution as well as the movement of society from a static past to a dynamic future.