چکیده:
بزرگترین وظیفه نیروی انتظامی، حفظ ارزشهاست و قدرت و عزت و رحمت در چارچوب حفظ ارزشهای اسلامی و قرآنی است (جاویدی، 1389: 236). بر اساس چشمانداز 1404 هجری شمسی ناجا در تعامل مستمر با مردم و نهادهای دولتی و خصوصی باید بتواند عوامل موثر بر کاهش امنیت اخلاقی را در مرحله شکلگیری، شناسایی و با حداکثر کارایی و اثربخشی، مدیریت نموده و رضایت خانوادهها را در راستای تامین امنیت عمومی جامعه فراهم نماید) یاوری،1390: 48). لیکن پلیس در این زمینه با چالشهای اساسی روبهرو میباشد که این تحقیق به دنبال شناخت و ارائه راهکارهای مناسب برای آنها میباشد.
روش: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی، از نظر روش، آمیخته (کیفی و کمی) میباشد، جامعه آماری تحقیق؛ شامل فرماندهان، مدیران و کارشناسان صاحبنظر و خبره در حوزه امنیت اخلاقی به تعداد 70 نفر که بهصورت تمامشمار مورد بررسی قرار گرفته و در بخش کیفی 30 نفر بوده است که به روش قضاوتی هدفمند انتخاب شدهاند و انجام مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته باز و بسته بوده است که روایی آن به کمک خبرگان و پایائی آن بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ (87/.) تامین گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مضمونی و آزمون رتبهای فریدمن استفاده گردید.
یافتهها: نشان داد که در بعد رفتاری مولفههای «عدم تناسب و ضعف در آموزش» با میانگین 90/38 و «تعارض مدیریتی» با میانگین 84/38 در رتبههای اول و دوم قرار دارند؛ در بعد ساختاری مولفههای «نبود ساختار سازمانی مناسب» با میانگین 01/39 و «کمبود نیروی انسانی متخصص» با میانگین 57/38 در رتبههای اول و دوم قرار دارند؛ در بعد زمینهای (قانونی) مولفههای «مشکلات و معضلات فرهنگی» با میانگین 83/38 و «خلاهای قانونی» با کسب میانگین 58/38 در رتبههای اول و دوم قرار دارند.
نتایج: حاکی از آن است که اولا میانگین رتبهای فریدمن برای گویهها (ابعاد، مولفهها و شاخصها) از ارجحیت یکسانی برخوردار نیستند، هرچند که اختلاف بین میانگینهای بهدستآمده خیلی زیاد نیست. ثانیا sig< 0/05 میباشد که تاییدکننده معنیدار بودن رابطه بین گویهها (ابعاد، مولفهها و شاخصها) و موضوع مشکلشناسی میباشد. ثالثا از دیدگاه ﺷﺮﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ چالشهای ساختاری با میانگین 51/38؛ رفتاری با 27/38 و زمینهای (قانونی) با میانگین 20/38 به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
از آنجايي که حفظ ارزش هاي اسلامي در جامعـه موجبـات ارتقـاي امنيـت و احسـاس امنيت آحاد افراد جامعه مي گردد و اين امر مهم و خطير بر اساس بيانات فرمانده معظم کـل قوا به نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران سپرده شده است ، لذا پلـيس بايـد بـه گونـه اي عمل و رفتار نمايد تا بتواند اين وظيفه را به درستي ايفاي نقش نمايد؛ يعنـي اينکـه شـرايط بايد به گونه اي باشد که کساني که اهل دين و پرهيزکاري هستند، احساس امنيت کنند، حتي کساني که اهل پارسايي نيستند، بلکه اهل فسادند، براي فسادشان احساس ناامني کنند، بايـد براي فساد، ناامني وجود داشته باشد، يعني اين پسر يا دختر اهل فساد، احساس کند که کار براي تبهکاري او دشوار و محيط ناامن است .
حوزه امنيت اخلاقي حوزه اي است که مشارکت ، همراهي و همکاري تمام سازمان هـاي متولي اعم از سازمان هاي فرهنگي، آموزشي، اجتماعي، انتظامي و قضـايي را در برمـي گيـرد که در کنار آن ها همراهي رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي را مي طلبد، لـذا ضـرورت دارد در کنار امر مهم آموزش کارکنان ، فرهنگ سازي و سهيم شدن در اين مسئوليت از سـوي تمـام دستگاه هاي متولي به جد مورد توجه قرار گيرد تا شاهد اثربخشي مأموريت امنيت اخلاقـي در جامعه باشيم .
٣- فراهم نمودن ساختار سازماني مناسب براي اين حوزه مهم و همچنين تصريح در شرح وظايف کارکنان و احتراز از بـه وجـود آوردن پيچيـدگي در هـرم سـازماني باعث کاهش چالش هاي ساختاري سازمان پليس امنيت اخلاقي مي گردد.