چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در تشخیص اضطراب اجتماعی در دانش آموزان بود. طرح پژوهش، تابع تشخیص دوگروهی بود. جامعۀ موردبررسی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. به این منظور تعداد 30 دانش آموز دارای اضطراب اجتماعی و 30 نفر بدون اضطراب اجتماعی به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ نسخه سوم یانگ (2005)، پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (1990) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر و همکاران (2000) پاسخ دادند. دادههای گردآوریشده با آزمون تحلیل تشخیص تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل ممیزی نشان داد که با کمک خودمختاری و عملکرد مختل و سبک دلبستگی ایمن میتوان اضطراب اجتماعی را پیش بینی کرد. تحلیل ممیزی توانست با 85 درصد پیش بینی صحیح دانش آموزان دختر را به دو گروه با و بدون اضطراب اجتماعی طبقه بندی نماید. نتایج این پژوهش نشاندهندۀ اهمیت کمک خودمختاری و عملکرد مختل و سبک دلبستگی ایمن در امکان تمایز گذاری بین دانش آموزان با و بدون اضطراب اجتماعی بوده و لذا میتوان از این متغیرها در بحث پیشگیری از رفتارهای آسیب زا از ناشی از اضطراب اجتماعی توسط مشاوران و روانشناسان استفاده کرد.
The purpose of this study was to discriminational role early maladaptive schemas and attachment styles in
social anxiety of students. The research design was a two-group diagnostic function. The statistical
population consists of all the female students of high school Tehran city in year academic 2018-2019. For
that 30 female students with social anxiety and without 30 without social anxiety were picked through
convenience sampling and schema questionnaire – short form version 3 of Young (2005), adult attachment
scale of Collins & Read (1990) and Connor social phobia inventory (2000) were administered to them and
were analyzed using discriminant analysis. The results of the discriminant analysis showed that impaired
autonomy & performance and secure attachment style female students can help to prediction social anxiety.
The function discriminant analysis assigned 85 percent of the female students with and without of social
anxiety. The findings clarified the importance of these variables in distinguishing female students with and
without social anxiety; hence these factors can be used in prevention of social anxiety by counselors and
psychologists.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره چهل و دوم، فروردینماه 1399، صفحات 33-21 چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در تشخیص اضطراب اجتماعی در دانشآموزان بود.
خلاصه نتایج تابعهای تشخیصی شاخص آماره تابع 1 مقدار ویژه 155/1 همبستگی کانونی 732/0 مجذور همبستگی کانونی (ضریب تعیین) 536/0 لامبدای ویلکز 646/0 خی دو 473/41 درجه آزادی 8 معناداری 001/0 نتایج جدول 3- حاصل از تحلیل تابع تشخیصی و بررسی تابعهای متعارف نشان داد که با توجه به مقدار ویژه و همبستگی کانونی بهدستآمده، میتوان گفت که تابع تشخیص از قدرت تمیز خوبی برای تمایز دو گروه دانشآموزان با و بدون اضطراب اجتماعی بهرهمند است و 6/53% درصد از واریانس تفاوت دو گروه ناشی از متغیرهای پیشبین یعنی طرحوارههای ناسازگار اولیه (تنها حوزه خودمختاری/عملکرد مختل) و سبکهای دلبستگی (تنها دلبستگی ایمن) است.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در تشخیص دانشآموزان دارای اضطراب اجتماعی بود.
For that 30 female students with social anxiety and without 30 without social anxiety were picked through convenience sampling and schema questionnaire – short form version 3 of Young (2005), adult attachment scale of Collins & Read (1990) and Connor social phobia inventory (2000) were administered to them and were analyzed using discriminant analysis.
The results of the discriminant analysis showed that impaired autonomy & performance and secure attachment style female students can help to prediction social anxiety.
Keyword: early maladaptive schemas, attachment styles, social anxiety.