چکیده:
امروزه به دلیل لزوم رعایت مسئولیت اجتماعی توسط سازمانها که موجب حفظ بقای سازمان، دستیابی به اهداف و مشروعیت یافتن عملکرد سازمان می شود، این موضوع و تصمیمگیری های مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی مسئولیت اجتماعی سازمان ها و عوامل موثر بر آن و رتبه بندی این عوامل بر اساس تکنیک DANP می باشد. تحقیق حاضر در زمره تحقیق کمی قرار می گیرد و از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی است. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از ابزار پرسش نامه و نظرات 7 خبره در شرکت سهامی توزیع نیروی برق شیراز استفاده شده است. طبق نتایج حاصل از این پژوهش، معیار کارکنان با وزن نهایی 0.262 در رتبه نخست این اولویت بندی و پس از آن، عوامل بیرونی سازمان با وزن نهایی 0.253، مدیریت با وزن نهایی 0.244 و عوامل مالی سازمان با وزن نهایی 0.240 در رتبه های بعدی قرار می گیرند. بنابراین به دلیل فراگیر بودن مسئولیت اجتماعی در حوزه های مختلف، مدیران هر سازمان باید صرف نظر از اندازه سازمان و برای کسب منافع مورد نظر خود و ذینفعان سازمان، اهمیت بیشتری را برای این مقوله قائل شوند و اقدامات لازم را برای به اجرا در آوردن آن انجام دهند.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر مسئولیت اجتماعی سازمانها با رویکرد DANP (مورد مطالعه: شرکت سهامی توزیع نیروی برق شیراز) مژده فرزانه ، اردلان فیلی ، علی انوری ، عباس ثابت تاریخ دریافت: 03/10/98 تاریخ پذیرش: 02/11/98 کد مقاله: 92468 چکـیده امروزه به دلیل لزوم رعایت مسئولیت اجتماعی توسط سازمانها که موجب حفظ بقای سازمان، دستیابی به اهداف و مشروعیت یافتن عملکرد سازمان می شود، این موضوع و تصمیمگیری های مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
همچنین با توجه به مقادیر (Ri - Di) به دست آمده، معیار کارکنان و زیر معیارهای فرهنگ سازمانی، سلامت سازمانی، تعداد اعضای هیئت مدیره، فشار اجتماعی، عملکرد مالی و آموزش، علی و معیارهای مدیریت، عوامل بیرونی سازمان و عوامل مالی سازمان و زیر معیارهای مزیت رقابتی، مسائل زیست محیطی، وفاداری مشتریان، میزان سهم سهامداران و تعهد عاطفی کارکنان، معلول می باشند.
"بررسی ساختار عاملی مسئولیت اجتماعی، رضایت مشتری، شهرت سازمانی و عملکرد در بنگاه های اقتصادی (مطالعه موردی بانک شهر)" ، نشریه اقتصاد و مدیریت شهری، شماره 17، صص 1-12.
- قاضی زاده، مصطفی و سرداری، احمد و دانشخواهی، حامد و رئیسی، حسین (1392).
" تعیین رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان و مزیت رقابتی (مطالعه موردی گروه صنعتی انتخاب)" ، نشریه صنعت و دانشگاه، شماره های 37 و 38، صص 35-44.
- نوروزی، محمد رضا و دانایی فرد، حسن و فانی، علی اصغر و حسن زاده، علیرضا (1393).
- سلطانزاده، وحید و قلاوندی، حسن و سید عباس زاده، میر محمد (1394).
"بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه تبریز)"، نشریه توسعه اجتماعی، شماره 4، صص 33-58.