چکیده:
سرمایه گذاران برای تصمیم گیری، بر کمیت، کیفیت و به موقع بودن اطلاعات افشاء شده از سوی راهبران شرکت ها اتکا میکنند. در این راستا موضوع شفافیت صورت های مالی و کیفیت افشای اطلاعات ارائه شده در آن به عنوان یک راهکار عملی موردتوجه قرار گرفته است. شفافیت اطلاعاتی و ارائه اطلاعات صحیح و به موقع توسط شرکت ها، یکی از مهمترین عوامل موثر در خصوص دستیابی به یک بازار سرمایه کاراست. ازاینرو بر آن شدیم تا رابطه بین افشای اطلاعات و کیفیت حسابرسی و همچنین تصمیم گیری مدیران را بیابیم. یافته های این تحقیق بر اساس داده های ۷۵۱ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ۷۱۳۱ تا ۷۱۳۱ جمعآوری شدند در این بخش ابتدا خلاصه ای از آمار توصیفی متغیرهای تحقیق نشان داده شد. در ادامه نیز به ارائه آمار استنباطی پرداخته شد و مدل های تحقیق در قالب آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. در مطالعه حاضر برای آزمون الگوی تحقیق از روش رگرسیون داده های پانل با الگوی اثرات ثابت استفاده شد. نتایج برآورد مدل نشان داد که کیفیت افشای اطلاعات بر کیفیت حسابرسی و همچنین تصمیم گیری مدیران یعنی افزایش حجم معاملات تاثیر معنادار و مثبتی دارد.
خلاصه ماشینی:
سرمایهگذاران که پساندازهای خود را در اختیار شرکتهای سهامی قرار دادهاند با توجه به صورتهای مالی سالیانه یا فصلی که توسط شرکتها انتشار مییابد از استفاده درست و مؤثر وجوه سرمایهگذاری شده خود اطمینان حاصل میکنند (حاجیها و قانع، 1395)، اطلاعات منعکس در صورتهای مالی زمانی برای استفادهکنندگان مفید و مؤثر است که از ویژگیهای کیفی لازم برخوردار باشد.
خواجوی و ممتازیان (1393) به بررسی تأثیر کیفیت افشای اطلاعات مالی بر بازده جاری و آتی سهام پرداختند و یافتههای آنها بیانگر این است که کیفیت افشاء بر بازده جاری و آتی سهام شرکتها تأثیر مثبتی دارد.
در خصوص نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار نیز با توجه به آمار توصیفی بدست آمده بهطور متوسط ارزش دفتری شرکتهای نمونه معادل 53/0 ارزش بازار آنها میباشد 6-3- برازش مدل فرضیه اول پژوهش فرضیه اول پژوهش: کیفیت افشاء اطلاعات بر کیفیت حسابرسی تأثیر دارد در این پژوهش برای بررسی فرضیه، مدل آماری ذیل جهت تجزیهوتحلیل مورداستفاده قرار میگیرد (مدل رگرسیونی): به تصویر صفحه مراجعه شود.
بر اساس نتایج ارائهشده در جدول 4 سطح معنیداری (P-Value) آماره t مربوط به متغیر تصمیمگیری سرمایهگذاران کوچکتر از 05/0 بوده (047/0) یعنی معنیدار است و ضریب آن (23/1) مثبت می باشد و مقدار آماره t برای آن برابر با 45/3 می باشد این مقدار آماره t در ناحیه رد فرض صفر قرار میگیرد؛ بنابراین میتوان گفت کیفیت افشا در مدل پژوهش معنیدار و مثبت است یعنی افزایش کیفیت افشای شرکتهای مورد مطالعه باعث افزایش تصمیمگیری سرمایهگذاران و در واقع افزایش حجم معاملات آنها میشود بنابراین فرضیه دوم پژوهش تائید میگردد 5- نتیجه تحقیق سرمایهگذاران برای تصمیمگیری، بر کمیت، کیفیت و به موقع بودن اطلاعات افشاء شده از سوی راهبران شرکتها اتکا میکنند.