چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اعتیاد، اضطراب و تکانشگری بر مبنای تجربیات ناگوار کودکی، افسردگی، ناامیدی و سلامت والدینی در دختران نوجوان بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختری میشد که در موسسات آموزش زبان در شهر اردبیل مشغول به گذراندن کلاسهای فوقالعاده برای یادگیری زبان در سال 1397 بودند که از بین آنها تعداد 165 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ محققساختۀ سوءمصرف مواد، الکل، سیگار و داروهای روانگردان، پرسشنامۀ تجربیات ناگوار کودکی، پرسشنامۀ سلامت بیمار-2، مقیاس ناامیدی، مقیاس تکانشگری-پرخاشگری، پرسشنامۀ توجه خانوادگی و پرسشنامۀ اختلال اضطراب فراگیر بود. یافتهها نشان داد که تجربیات ناگوار کودکی با اعتیاد، اضطراب و تکانشگری رابطه مثبت معنیدار دارد. توجه والدینی نیز با اعتیاد، اضطراب و تکانشگری همبستگی منفی معنیداری داشته است و افسردگی و ناامیدی نیز با تکانشگری و اضطراب همبستگی داشتهاند. افسردگی در پیشبینی تکانشگری و اضطراب بیشترین سهم را داشته است، اما در پیشبینی اعتیاد، تجربیات ناگوار کودکی بیشترین سهم را داشته است. از این یافتهها نتیجه گرفته میشود که روابط درون خانواده و سالهای اولیۀ رشدی نقشی کلیدی در پیشبینی اختلالات در زندگی آتی فرد دارند.
The aim of this research was to predict Addiction, Anxiety and Impulsivity based on Adverse Childhood Experiences, Depression, Hopelessness and Parental Health among adolescent girls. the research method was descriptive in the form of correlation and regression. The statistical community included all girls' students of the English teaching institutions in Ardabili in 2018. A sample of 165 girls were selected out of the community through available sampling. Research Measures included substance, alcohol, smoke and psychoactive drugs abuse questionnaire, adverse childhood experiences questionnaire, Patient Health Questionnaire-2, Hopelessness scale, impulsivity-aggression scale, family attention questionnaire and generalized anxiety questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics' indices, Pearson correlation analysis, and regression by using SPSS 23. finding show that there is a positive significant correlation between adverse childhood experiences and addiction, anxiety, and impulsivity. Parental attention has a negative correlation with addiction, anxiety, and impulsivity. Also, Depression and hopelessness has a correlation with impulsivity and anxiety. Depression play an important role in predicting impulsivity and anxiety, but in predicting addiction, the role on adverse childhood experiences was more important. From these findings, it can be concluded that relationship among family members and early year's development are key factors in predicting later life disorders.
خلاصه ماشینی:
Mojtabai)، اضطراب ( Rahimi-Movaghar Motevalian Hajebi ٢٠١٨ Hefazi & Radgoodarzi Amin-Esmaeili Sharifi) و تکانشگری ( Friedman Ryan ٢٠١٦ Dougherty & ...
اختلال اضطراب ١ نیز یکی از رایج ترین اختلالات روان شناختی در دانش آموزان در سراسر جهان میباشد (٢٠١٤ Cooper & Waite Creswell) و این اختلالات بر رشد تحصیلی، اجتماعی و شخصی دانش آموزان تاثیر منفی میگذارد (٢٠١٦ Stein &Craske ) و بسیار مهم است که این اختلال به عنوان پیش بینیکنندة اختلالات اضطرابی در بزرگسالی و همچنین دیگر آسیب های روانی همچون اضطراب ، سوءمصرف مواد و خودکشی مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد ( Karande ٢٠١٨ Sholapurwala & Thakkar Sant Bala Gogtay).
مطالعات نشان داده که یکی از عوامل اصلی اعتیاد به مخدرها، تجربیات ناگوار کودکی میباشد ( Khan &Beharie McGorray Mateu-Gelabert Scheidell Boone Quinn ٢٠١٦) و یک عامل کلیدی در سبب شناسی مصرف مواد غیرقانونی میباشد ( Butchart Anda ٢٠١٠ Brown & Felitti) و توجیه گر نیمی تا دو سوم مشکلات جدید مرتبط با مواد در دوران بزرگسالی میباشد (٢٠٠١ Giles & Williamson Chapman Felitti Anda Dube).
با توجه به موارد ذکر شده در بالا و اهمیت دورة نوجوانی و آسیب هایی که در این دوره متوجه نوجوانان و خصوصاً دختران استف هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد، اضطراب و تکانش گری بر مبنای تجربیات ناگوار کودکی، افسردگی، ناامیدی و سلامت والدینی در دختران نوجوان بوده است .
al Kalsi Fourkala Salter Burnell Fraser ٢ Praag & Plutchik ٣ Flores & Avila Lin Shetgiri ٤ ٧.