چکیده:
در دهههای اخیر الگوهای رشد و توسعه مناطق کلانشهری دستخوش تغییرات زیادی شده است. این تغییرات در حال ایجاد فضاهایی هستند که به طور فزایندهای ناپیوسته، پراکنده و چند پاره بوده و بر نحوه جابهجاییهای افراد و جریان سفر آنها بسیار مؤثر است. در این میان چگونگی وقوع الگوهای سفر برای انواع مختلف فعالیتهای انسانی نقش عمدهای در ساختاریابی فضایی مناطق کلانشهری دارند. در این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از ابزار تحلیل شبکه به تحلیل نقش الگوهای سفر در ساختاریابی فضایی منطقه کلانشهری تهران در مقاطع زمانی 1375 و 1385 پرداخته شده است تا با فهم ساختار فضایی منطقه بتوان به ارائه راهکارهایی برای توسعه آتی و بهبود عملکردهای اقتصادی، اجتماعی و آمایش منطقه کلان شهری پرداخت. نتایج یافته ها نشان میدهد که الگوی غالب جریانهای سفر در منطقه کلانشهری تهران به صورت متمرکز بوده و عدم توزیع متناسب جمعیت و خدمات در سطح منطقه، نظام شبکهای نامتعادلی را رقم زده و نوعی واگرایی و عدم یکپارچگی در منطقه را بوجود آورده است. اما با توجه به تحلیلهای مرتبط با شبکه از جمله آنتروپی، می توان شواهدی از شکل گیری الگوی چندمرکزی در منطقه را بدست آورد. بنابراین، لازم است نظامی تعریف شود که از نظر ویژگیهای توپوگرافی، توپولوژیکی و عملکرد شبکه و همچنین از نظر توزیع متناسب جمعیت و خدمات در سطح منطقه هماهنگی و یکپارچگی فضایی و عملکردی لازم را ایجاد کند. به این ترتیب که زمینههای اقتصادی مکمل مراکز مسلط ایجاد شده؛ تا از آن طریق ظرفیتهای شکلگیری نظام چندمرکزی شناسایی شده در محدوده بالفعل شود. در گرو چنین ساختاری میتوان شاهد انسجام فضایی-عملکردی در سطح منطقه و همچنین توسعه یکپارچه و متعادل فضایی بود.
The pattern of metropolitan development in recent decades has been undergoing many changes. These changes are creating spaces that are increasingly discontinuous, dispersed and fragmented spaces, which is also very effective on people's mobility patterns.So different kind of trip patterns forms in metropolitan areas that can enhances centers of spatial structure. This research investigates the spatial structure analysis of Tehran metropolitan area according to data related to the trip flows during 1375 and 1385, by utilization of descriptive-analytical method and using tools of network analysis, along with the identification and explanation of indexes related to specifications of mobility and trip patterns. The result of analysis shows that the base pattern of trip flows in Tehran metropolitan area has formed intensively and radial towards dominant centers of Tehran and Karaj. According to the specifications of commuting and mobility, Spatial structure pattern in Tehran metropolitan area shows the centralized form, that due to network-related analysis of Entropy, it is in the early stages of moving towards becoming a Polycentric form. So as a result, Tehran and Karaj act in the level of centers and the other cities are placed in the network, as a identified areas with their internal interactions and also their relations with the centers. In this way, it should be trying to consider some criteria such as the implementation of related programs regard to polycentricism, strengthening of the cities in the framework of the formation of homogeneous regions, management of travel demand and elimination of unnecessary trips and strengthening the interaction between other cities in the metropolitan region. Under these situations, it can be resulted that the region moves towards more convergence and poly-centricity.