چکیده:
رسانههای اجتماعی سبد مصرف رسانهای مخاطبان و کاربران را تغییر دادهاند و بر این اساس سازمانهای رسانهای ناگزیر به حضور در رسانههای اجتماعی مختلف هستند. در ایران پیامرسانهای موبایلی بسیار پرطرفدار شدهاند. این مقاله بر آن است تا عوامل موثر بر کیفیت اخبار صداوسیما در پیامرسانهای موبایلی را شناسایی و رتبهبندی کند. این تحقیق به روش دلفی انجام شده است. گروه خبرگان عبارتاند از: سردبیران و دبیران خبر مجرب و مسلط به رسانههای جدید و اجتماعی و نیز صاحبنظران خبر موبایلی و خبر در رسانههای اجتماعی و نمونهگیری به روش گلوله برفی است. در دو مرحله مصاحبه دلفی، با نوزده کارشناس مصاحبه شد و سپس شاخصها از مصاحبهها استخراج و در نهایت سیزده شاخص شناسایی شد. این شاخصها نیز، در دو دسته عوامل انسانی و غیرانسانی دستهبندی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین کلیه عوامل شاخصها بالاتر از عدد سه است و بنابراین کلیه عوامل پذیرفته شدهاند و میتوان گفت خبر صداوسیما باید از همه عوامل در بهرهگیری از پیامرسانهای موبایلی استفاده کند. بنابر نتایج تحقیق عوامل انسانی بهترتیب رتبه عبارتاند از: سواد دیجیتال، توانایی استفاده از تکنیکهای سرگرمکننده در ارائه اخبار، آشنایی با سلیقه و دیدگاه گروههای مختلف مخاطبان، توانایی جلب مشارکت مخاطب و مدیریت گفتوگوها، خلاقیت فردی دبیر خبر، آشنایی با خبرنگاری شبکهای، شایستگی کار تیمی و عوامل غیرانسانی به ترتیب رتبه عبارتاند از: فرهنگ سازمانی حامی خلاقیتورزی و تفویض اختیار کارکنان، ساختار سازمانی منعطف و متناسب با شبکه، سیستم پاداش حامی نوآوری و کار در خارج از ساعات اداری، امکان تولید محتوای متنوع (تصویری، صوتی و متن)، سبک مدیریتی و تعهد سازمانی.
Social media has changed the audiences & users media consumption, and therefore media organizations are inevitably involved with the presence and dissemination of content in various social media. In Iran, mobile messenger apps have become very popular. This article seeks to identify and ranking the factors affecting the quality of the news and audio in the mobile messenger. This research is done by Delphi method. The group of experts is the editors and secretaries of the news, who are fluent in new and social media, as well as the news of mobile news and news in social media and snowball sampling. In two phases of the Delphi interview, 19 experts were interviewed and then the indices were extracted from the interviews and finally 13 indicators were identified. These indicators were categorized into two categories of human and inhuman factors.
The results of the research showed that the average of all the factors of the indicators is higher than the number three, and therefore all the factors are accepted and it can be said that the sound news should use all the factors in the use of mobile messaging. According to the results of the research, the human factors ranked respectively: digital literacy, the ability to use entertaining techniques in presenting news, familiarity with the taste and views of different audience groups, the ability to attract audience participation and management of talks, individual creativity of the news editor, familiarity with Network journalism, teamwork, and inhuman factors ranked as follows: Organizational culture supporting creativity and empowerment of employees, flexible and network-friendly organizational structure, rewarding system for innovation and work outside office hours, the ability to produce content Varied (visual, audio and text), management style and organizational commitment .
خلاصه ماشینی:
بنابر نتـايج تحقيـق عوامـل انسـاني ١ به ترتيب رتبه عبارت اند از: سواد ديجيتال ، توانايي استفاده از تکنيک هاي سـرگرم کننـده در ارائه اخبار، آشنايي با سليقه و ديدگاه گـروه هـاي مختلـف مخاطبـان ، توانـايي جلـب مشارکت مخاطب و مديريت گفت وگوها، خلاقيت فردي دبير خبر، آشنايي با خبرنگـاري شبکه اي، شايستگي کار تيمي و عوامل غيرانساني به ترتيب رتبه عبـارت انـد از: فرهنـگ سازماني حامي خلاقيت ورزي و تفـويض اختيـار کارکنـان ، سـاختار سـازماني منعطـف و متناسب با شبکه ، سيستم پاداش حامي نوآوري و کار در خارج از سـاعات اداري، امکـان توليد محتواي متنوع (تصويري، صوتي و متن )، سبک مديريتي و تعهد سازماني.
بـا توجـه بـه اسـتفاده گسـترده ايرانيـان از پيـام رسـان هـاي موبـايلي و لـزوم برنامه ريزي براي حضور در رسانه هاي اجتماعي مختلف به دليل کاهش تدريجي مخاطب خبر تلويزيوني، مسئله اين مقاله شناسايي عوامل مؤثر بـر کيفيـت اخبـار صداوسـيما در پيام رسان هاي موبايلي است .
هرميدا معتقد اسـت ايـن خبرنگـاري فراگير که از طريق رسانه هاي اجتماعي ـ که او ترجيح ميدهد از آن بـه «سيسـتم هـاي توزيع ديجيتال » تعبير کند ـ در حال ظهورند، سؤالات تحقيق برجسته اي براي محققـان به شمار ميروند (a٢٠١٠ ,Hermida).
علاوه بر اين ، بـه نظـر مـن ايـن منطق شبکه اي عزمي اجتماعي ايجاد ميکند کـه مرتبـۀ آن از سـطح منـافع اجتمـاعي به خصوصي که از طريق شبکه بيان شده اند فراتر است : قدرت جريـان هـا از جريـان هـاي قدرت پيشي ميگيرد» (کاستلز، ١٣٨٠: ٥٤٣).
net/2010/03/12/twitter-as- ambient-journalism-paper-available-online/ [date accessed: 2019/3/16] - Hermida, Alfered (2010b).