چکیده:
انگیزش از مباحث مهم آموزش عالی و از عوامل موثر در افزایش کارایی است. در دانشجویان انگیزه پیشرفت، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ با این انگیزه، افراد تحرک لازم را برای به پایان رساندن موفقیتآمیز یک تکلیف، رسیدن به هدف یا دستیابی به درجه معینی از شایستگی را در کار خود دنبال میکنند. با توجه به ماهیت علم معماری و مداخلات کالبدی آن در محیط ساخته شده، عامل موقعیت یعنی محیط و محرکهای بیرونی قرابت بیشتری با دامنه و اقدامات معماری دارد که از عوامل موثر بر انگیزش است. دانشجویان سرمایه عظیم انسانی و فکری در هر کشوری به شمار میآیند. مسکن دانشجویی به عنوان یک ویژگی مهم غیر علمی در زندگی دانشگاه، به شدت نادیده گرفته شده است. با توجه به مدت زمان قابل ملاحظهای که دانشجویان در داخل پردیس دانشگاه به ویژه ساختمان خوابگاه سپری میکنند، ضرورت دارد واحدهای خوابگاهی رضایتمندی دانشجویان را نسبت به این فضاها فراهم کنند. رضایتمندی از سکونت در خوابگاههای دانشگاهی یکی از جنبههای مهم پایداری در آموزش عالی به شمار میرود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای معماری محیطی مرتبط با رضایت از سکونت در خوابگاه دانشجویی در پیشبینی انگیزش پیشرفت دانشجویان خوابگاهی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی بوده و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل دادهاند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای 268 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند و به پرسشنامههای انگیزش پیشرفت هرمنس (1977) و پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی از محیط خوابگاه پاسخ دادهاند. یافتهها نشان داد رضایتمندی از عوامل محیطی که شامل فاکتورهای کالبدی، اجتماعی و مدیریتی خوابگاه است، ارتباط معنیداری با انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. از بین مولفههای کالبدی، ویژگیهای کالبدی ساختمان (19/0r= و 001/0 (P<، تسهیلات و خدمات کالبدی (12/0r= و 020/0 P<) و از بین عوامل اجتماعی، شخصی سازی و حریم خصوصی (23/0r= و 001/0 P<)، امنیت اجتماعی (10/0r= و 04/0 P=)، تعلق مکانی و دلبستگی، (15/0r= و 001/0 P<) و عوامل مدیریتی (22/0r= و 001/0 P<) رابطه مثبت و معنی داری با انگیزه پیشرفت داشتند. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد متغیرهای پیشبین روی هم رفته 41 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت دانشجویان را تشکیل دادهاند. با توجه به ماهیت معماری و مداخلات کالبدی آن در محیط ساخته شده میتوان رضایت از فضاهای خوابگاهی را بهبود بخشید چرا که توجه به عوامل محیطی میتواند انگیزه پیشرفت را در دانشجوان ارتقاء دهد. کلمات کلیدی: انگیزه پیشرفت، خوابگاه دانشجویی، رضایت مندی، معماری، محیط
Motivation is an important topic of higher education and effective factors in increasing performance. With this incentive, people follow the necessary mobility for the successful completion of a task, reaching the goal or achieving a certain degree of suitability in their work. Strengthening the motivation for progress creates energy and directs the needs of individuals towards specific goals. According to the nature of architecture science and its physical interventions in the environment, the position of the environment and external stimuli has more closely with the scope and architectural measures, which is an effective factor in motivation. The purpose of this study was to investigate the role of environmental architectural variables related to the satisfaction of housing in student dormitory in predicting the progress motivation of dormitory students in the University of Mohaghegh Ardabili in 2018-2019 academic year. After setting up and validation of the research questionnaires, the results of this study were broadcast in the statistical population and before that, the necessary coordination with the Office of dormitories of University of Mohaghegh Ardabili and the necessary permissions for distributing the questionnaire were obtained among dormitory students. Then, with the presence of antegrade and expressing the objectives of the research, while observing the ethical standards, the confidentiality of information and being optional completed the questionnaire was remembered. The total of 300 questionnaires were recorded between volunteer students, 268 complete questionnaires and entered into the SPSS 22 software. Further findings and results of software analysis are provided. Results showed that satisfaction of environmental factors including physical, social and managerial factors has a significant relationship with the motivation of students ' progress. Among the physical components, physical characteristics of the building (p Key words: achievement motivation, satisfaction, student dormitory, architecture