چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی مدل عوامل مرتبط با سبک پردازش دانش در دانشگاهها انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، تحقیق توسعهای و از لحاظ روش گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش دو گروه، خبرگان آشنا به سبک پردازش دانش، مدیران و کارکنان دانشگاههای دولتی شهر تهران است. نمونة 30 نفری از خبرگان و نمونة 301 نفری از مدیران و کارکنان دانشگاههای دولتی تهران انتخاب و جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که وظیفه، فرهنگسازمانی، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، اندازة سازمان، استراتژی یادگیری و ویژگیهای فردی تعیینکنندههای اصلی سبک پردازش دانش در دانشگاههای دولتی شهر تهران هستند.
knowledge has been regardedas one of the most strategically important resources of the firm. A firm’s ability to sustainits growth and competitive edge depends on how well it manages its stock of knowledge. this research is conducted Aim of designing a model of factors related knowledge processing in Tehran public Universities. The present research is a fundamental research in terms of purpose, and in terms of data collection method, a descriptive survey study. The statistical population of this research is two groups: experts familiar with the knowledge processing style, directors and staff of Tehran public Universities.A sample of 30 experts, a sample of 311 directors and staff of Tehran's public universities, were selected, and a questionnaire with validity and reliability was approved for collecting data, distribution Became The collected data were analyzed using factor analysis and variance analysis. The results show that the task, organizational culture, information technology ,organizational structure organization size, learning strategy, and individual characteristics are The main determinants of the knowledge processing style in public universities of Tehran.