چکیده:
این پژوهش با هدف پیش بینی خودکارآمدی در تصمیمگیری شغلی براساس خلاقیت و سبکهای تفکر انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرای تهران طی سال 98-1397 بود. با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 205 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی-محقق ساخته، پرسشنامه خلاقیت، پرسشنامه سبک تفکر و پرسشنامه خودکارآمدی در تصیمگیری شغلی بود. دادههای پژوهش با کمک روشهای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با روش ورود همزمان تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین خلاقیت با خودکارآمدی در تصمیمگیری شغلی رابطه معنی داری وجود دارد (846/0=r و 05/ 0> P). رابطه بین سبک تفکر ارزشیابانه (671/ 0=r و 05/ 0> P) و سبک تفکر قانوان گذارانه (743/0=r و 05/ 0> P) با خودکارآمدی در تصمیمگیری شغلی نیز معنی دار بود؛ اما این رابطه با متغیر سبک تفکر اجرایی معنی دار نبود (041/ 0-=r و 05/ 0 <P). همچنین، تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که متغیرهای پیش بین با هم توانستهاند 38 درصد از تغییرات مربوط به نمره خودکارآمدی در تصمیمگیری شغلی را بین دانشجویان تبیین نماند.
This study aimed to predict self-efficacy in career decision making based on creativity and thinking styles. The research was descriptive and survey. The statistical population consisted of all undergraduate students of the Faculty of Literature of Tehran's Alzahra University during the years 2018 –19. In this research 205 individuals were selected by simple random sampling. Research tools included a demographic-researcher-made checklist, creativity questionnaire, thinking style questionnaire, and self-efficacy questionnaire on job decision making. Research data were analyzed using descriptive methods (frequency, percentage, mean and standard deviation), Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis with simultaneous logistic regression. The results showed that there was a significant relationship between creativity and self-efficacy in job decision making (r = 0.846, P <0.05). The relationship between evaluative thinking style (r = 0.671, P <0.05) and legalistic thinking style (r = 0.743, P <0.05) with self-efficacy in job decision making were also significant, but this relationship was also significant. There was no significant difference with executive thinking style variable (r = -0 / 041, P <0.05). Also, regression analysis with concurrent admission showed that predictor variables together could not explain 38% of the changes related to self-efficacy in job decision making among students.
خلاصه ماشینی:
Kim, Jang, Jung, Lee, Puig & Lee 7.
با اذعان به اهمیت شغل و جایگاه آن در جامعه و سلامت خـانواده و با توجه به اینکه در مطالعـات داخـل کشـور چنـدان بـه خودکارآمـدری در تصـمیم گیـری شغلی توجهی نشده است لذا هدف این پژوهش پیش بینی خودکارآمـدی در تصـمیم گیـری شغلی براساس خلاقیت و سبک های تفکر در بین دانشجویان بود.
Abedi Creativity Test (ACT) همکاران (١٣٨٩ به نقل از کرمی و همکاران ، ١٣٩٢) پایایی این مقیاس را بـا اسـتفاده از روش آلفای کرونباخ و تصنیف مورد بررسی قرار داده و بـه ترتیـب ضـریب هـای ٠/٨٢ و ٠/٨٣ بـه دست آمد.
ضـریب پایایی این پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشـنامه ٠/٩٤ و زیرمقیـاس - های آن در دامنه ای بین ٠/٦٦ الی ٠/٨٧ است (ذوی الحیات و همکاران ، ١٣٩٦).
ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اسـاس نتـایج خلاقیـت (٠٠٥>P و ٠/٦٣٢ =β)، تفکـر ارزشـیابانه (٠٠٥>P و ٠/١٧٩ =β) و تفکر قانونی (٠٠٥>P و ٠/١٩٠ =β) میتوانند خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی را پیش بینی کننـد.
جدول ضرایب (شاخص ها) تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیره پیش بینی (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف پیش بینی خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی براساس خلاقیـت و / سبک های تفکر انجام شد.
نتایج نشان داد که بین خلاقیت و سـبک هـای تفکـر ارزشـیابانه و قانونی با خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی رابطه معناداری وجود دارد و دو متغیـر پـیش بین توانسته اند با هم ٣٨ درصد از واریانس خودکارآمدی در تصـمیم گیـری شـغلی را تبیـین نمانـد.