چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر بود که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST)، پرسشنامه حالت فراشناختی (ESM) و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد و همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، متغیر تفکر انتقادی و فراشناخت به ترتیب پیش بینی کننده مناسبی برای متغیر ملاک موفقیت تحصیلی میباشند.
The aim of the present study was to investigate the relationship between critical thinking and meta cognition with academic success in female students of Ahvaz Islamic Azad University. The sample included 200 subjects who were selected based on stratified random sampling. To measure the variables California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTST), State Meta-cognition Inventory (ESM) and Academic Success were used. To analyze the data Pearson correlation coefficient and multivariable regression (p≤ 0.0001) were employed as statistical methods. The results revealed that there was significant relationship between critical thinking and Meta cognition with academic success. The regression output also indicated that critical thinking and Meta cognition were well predictive to academic success.