چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتقای شغلی زنان در پستهای مدیریتی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان شاغل استانداری خراسان شمالی و سازمانهای تابعه مشتمل بر 150 نفر بود که که همه جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. طرح پژوهشی از نوع همبستگی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته دارای 30 سوال و 6 مولفه (عوامل شناختی، عوامل هنجاری، عوامل تنظیمی، عوامل شکلی، عوامل فرهنگی و ارتقای شغلی) بر اساس طیف لیکرت 5 درجهای بوده است. روایی صوری و محتوایی ابزار مورد تائید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0. 94 بدست آمد. یافتهها نشان داد که عوامل شناختی، عوامل هنجاری، عوامل تنظیمی، عوامل شکلی و عوامل فرهنگی با ارتقای شغلی زنان در پستهای مدیریتی رابطه معنادار و مثبتی دارند. با توجه به اینکه هر چهار عامل مشخص شده در ارتقای زنان در سازمان نقش دارند با شناخت و برنامه ریزی میتوان مسیر رشد زنان را در سطوح بالای مدیریتی هموارتر نمود.
The main purpose of the present study was to investigate and identify the factors affecting the job promotion of women in management positions in the organization. The statistical population of the study subsumed all women in North Khorasan province administration office and subsidiary organs which included 150 individuals. Due to the limited number of women employees in the provincial and subsidiary organs,all the members of the population were taken as sample. Research was designed as a correlation type. The data were collected through a questionnaire with 30 questions that was made of six sub scale (cognitive factors, normative factors, regulatory factors, form factors, cultural factors and promotion). Its reliability was obtained by Cronbach's alfa (0.94). The results showed that cognitive factors, normative factors, regulatory factors, form factors, cultural factors, the promotion of women in managerial positions had a positive significant relationship. Considering that each of the four factors identified in the promotion of women in the organization were associated with knowledge and planning, it is possible to improve the path of women's development to high levels of management.
خلاصه ماشینی:
در حالي که آنها منبع انســاني بالقوه مهمي در توسعه علمي ، اجتماعي و فرهنگي کشورند؛ از ملزومات رسيدن به توسعه ي پايدار، توجه به مســايل زنان ؛ از اين رو توجه ويژه به مســير پيشرفــت شغلي آنها ضرورت دارد (خواجه نوري رحامتــي ، ١٣٨٦) و از مهمترين معيارهــا براي سنجش درجه توسعه يافتگي جوامع ، ميــزان اهميت ، اعتبار و حضوري است که زنان در آن کشورها دارا هســتند (قره ياضي ،١٣٨١).
در اين زمينه فرضيه هاي زير مطرح است : فرضيه اول : بين عوامل شناختي و ارتقاي شغلي زنان در پستهاي مديريتي رابطه وجود دارد.
فرضيه پنجم : بين عوامل فرهنگي با ارتقاي شغلي زنان در پستهاي مديريتي رابطه وجود دارد.
فرضيه ششم : بين عوامل موثر و مولفه هاي آن (عوامل شناختي ، عوامل هنجاري ، عوامل تنظيمي ، عوامل شکلي ، عوامل فرهنگي ) با ارتقاي شغلي رابطه چندگانه وجود دارد جدول ٨.
(به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ١ خروجي نرم افزار pls نتايــج بدست آمده براي عوامل موثر بر ارتقاي شغلي زنان در پســت هاي مديريتي سازماني در جدول ٩ آورده شده است .
نتايج آزمون بانرم افزار pls (به تصویر صفحه رجوع شود) باتوجــه به خروجي مدل نــرم افزار pls ، عامل شناختــي با مقدار ضريــب ٠/٨٥ بيشترين ميزان ضريب مســير را در بيــن عوامل موثر بر ارتقاي شغلي زنان در پســت هاي مديريتي سازمانــي دارد.
يافته ها نشان مي دهد بين عوامل شکلي ، شناختي ، تنظيمي و هنجاري با ارتقاي شغلي رابطه وجود دارد و فرضيه هاي پژوهش پذيرفته مي گردد.