چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی انتقال فرهنگ دینی از طریق خانواده ها به جوانان در چهار دهه اخیر انجام پذیرفت. در تدوین چارچوپ نظری پژوهش حاضر از نظریات برگر و لاکمن، اینگلهارت، گیدنز، گلاک و استارک سود جسته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تبیینی است. جامعه آماری شامل جوانان چهار دهه اخیر در شهر تهران بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 390 نفر به دست آمد که نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از تکنیک «پرسش نامه توام با مصاحبه و مشاهده» استفاده شد که با اعتبار محتوایی صوری و پایایی از طریق تکنیک آلفای کرونباخ 83/ 0 انجام یافت. یافته ها بیانگر آن است که فرهنگ دینی به طور معناداری با نهادینه شدن دین در خانواده رابطه مستقیم و معنی داری دارد. در بین گروههای سنی مورد مطالعه، تفاوت منفی و معناداری در فرهنگ دینی چهار دهه اخیر دیده شد. همچنین یافتههای مستخرج از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای آموزشهای دینی، اعتقادات و باورها، تربیت، التزام و تعهد خانواده نسبت به دین از جمله عوامل تاثیر گذار و معنادار در انتقال فرهنگ دینی در چهار دهه اخیر به شمار میآیند.
The study is to study the sociological study on the Transition of religious culture through families to young people in the last four decades. Theoretical framework in present study benefited from the views of Berger and Lockman, Inglehart, Giddens, Glock, and Stark. The research method is descriptive-explanatory. The statistical population consisted of the youth of the last four decades in Tehran, the sample size was 390 people using Cochran formula and the samples were selected using cluster sampling and random sampling. To collect data, a questionnaire with interview and observation technique was used which has formal and reliable content validity with Cronbach's alpha of 0/83. Findings showed that religious culture significantly and directly correlates with the institutionalization of religion in the family. Among the studied age groups, there was a significant and negative difference in the religious culture of the last four decades. Also, the findings from the multiple regression model showed that the variables of religious education, beliefs, beliefs, education, commitment and commitment of the family towards religion were among the influential and significant factors in the transfer of religious culture in the last four decades.
خلاصه ماشینی:
همچنین یافته های مستخرج از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای آموزش های دینی، اعتقادات و باورها، تربیت، التزام و تعهد خانواده نسبت به دین از جمله عوامل تاثیر گذار و معنادار در انتقال فرهنگ دینی در چهار دهه اخیر به شمار می آیند.
این امر به انسجام دینی و اجتماعی و به تعبیر کارکردی دارای بار مثبت و عملکرد بود و جامعه را در حالت ثبات لازم قرار می داد، اما چون فرهنگ تغییر بطئی و کندی را دارد و با تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توأمان در ارتباط تنگاتنگی می باشد، پس از دهه 70 به این سو که جامعه با تحرک و خیز اقتصادی، علمی و فناوری های روز همراه شد، تغییرات Cultural Transmissiom کمی و کیفی در نحوه دینداری نسل های بعدی مشاهده می شود.
اهداف پژوهش هدف کلی بررسی جامعه شناختی انتقال فرهنگ دینی از طریق خانواده در چهار دهه اخیر(بررسی موردی: شهر تهران) اهداف جزئی بررسی نوع آموزش های ارائه شده در خانواده و انتقال فرهنگ دینی بررسی رابطه بین اعتقادات و باورهای افراد و انتقال فرهنگ دینی بررسی رابطه بین پایبندی والتزام خانواده و انتقال فرهنگ دینی شناخت نهادی شدن اخلاق دینی در خانواده و انتقال فرهنگ دینی بررسی رابطه بین سبک تربیتی خانواده و انتقال فرهنگ دینی بررسی رابطه بین متغیر زمینه ای (سن، تحصیلات، پایگاه اجتماعی و منزلت و وضعیت اقتصادی) با انتقال فرهنگ دینی پيشينه پژوهش در زمینه این موضوع، چه در داخل و چه در خارج از کشور مطالعاتی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) مدل نظری پژوهش بين متغیرهای زمینه ای (سن، تحصیلات، پایگاه اجتماعی و وضعیت اقتصادی) خانواده و انتقال فرهنگ دینی رابطه معناداری وجود دارد.