چکیده:
تلاش در جهت تغییر و نوآوری در حوزه برنامه درسی، به دست معلمان با صلاحیت و توانمند به ثمر می نشیند. برنامه های تربیت حرفه ای به منزله ای راهبردی مهم در جهت بهبود کیفیت تدریس و پیشرفت دانش آموزان قلمداد می شوند. شواهد فراوان حکایت از این حقیقت دارد که رویکرد های متمرکز و کوتاه مدت در زمینه رشد حرفه ای، در فراهم آوردن موجبات ایجاد تغییر معنادار در عملکرد معلم در کلاس درس، قرین موفقیت نبوده اند. لذا تمرکز زدایی از برنامه های آموزش معلمان و تدارک فرصت های یادگیری مبتنی بر بافت و مدرسه بنیان، به منظور رشد حرفه ای پایدار، یک ضرورت اساسی است. لذا در پژوهش حاضر، که نوعی پژوهش هنجاری است، نگارنده بر اساس مرور پیشینه و مطالعه پژوهش های عمیقی که با هدف تعیین ویژگی های مدل های اثربخش رشد حرفه ای معلمان انجام شده است، به شناسایی عناصر اساسی می پردازد که ستوان فقرات برنامه های اثربخش تربیت حرفه ای ضمن خدمت محسوب می شود. هدف، ارائه یک چهارچوب مفهومی برای تفکر در مورد برنامه درسی رشد حرفه ای معلمان، با تاکید بر ماهیت فرایندی و مبتنی بر بافت آن است. لازم به ذکر است که نگارنده در پژوهش حاضر، در راستای عملیاتی نمودن اهداف و راهبرد های ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص رشد و بالندگی مستمر معلمان، گام برداشته است.
Abstract: changing and innovating the curriculum is achieved by competent and capable teachers. Professional education programs are regarded as important strategies to enhance the quality of teaching and also improve the student learning. The frequent evidences imply that centralized and short-term approaches in professional development have not been successful in developing significant changes in the teacher practice inside classrooms. Therefore, decentralization of teacher training courses and providing school-based learning opportunities in order to create sustainable professional development is of great importance. So, in the present study which is a normative inquiry, the researcher has recognized the essential elements that are considered as backbones of effective professional development models, by literature review and studying the profound studies on determination of characteristics of the effective models of teacher professional development. The purpose of the study is to present a conceptual framework for thinking on the teachers’ professional development curriculum, emphasizing the process and context-based nature of it. It is also worth saying that the researcher has proceeded in achieving the purposes and strategies of continuous professional development of teachers mentioned in fundamental reform document of education in I.R of Iran.
خلاصه ماشینی:
United States Agency for International Development (USAID) 011 وجود ندارد؛ زيرا طبق نظر اراوت (١٩٩٤)١ "دانشي که در قالب يک چهارچوب مرجع ٢ علمي تنظيم ميشود، موضوع کاربرد آن در يک بافت حرفه اي ناديده انگاشته ميشود"؛ بنابراين آرمان تربيت معلم فکور، با مدل هاي سنتي تربيت حرفه اي سنخيت نداشته و تحقق يافتني نيست ؛ زيرا مدل هاي سنتي و خارج از بافت مدرسه ، از اين جهت که "تامل در عمل " را در معلمان برنميانگيزند، در نائل شدن به آرمان فوق ناکارآمد هستند (دي ٣ ١٩٩٣).
Day 4 feiman-nemser 5 Darling-Hammond and McLaughlin 6.
مدل هاي اثربخش رشد حرفه اي با تأکيد بر بافت فعاليت معلمان ، مستلزم تمرکز بر يادگيري، تفکر و استدلال دانش آموز است که اين امر از طريق تحليل فرايند تدريس و يادگيري در دانش آموز اتفاق ميافتد؛ بنابراين کاربرد فهم ، دانش و مهارت ها، توسط معلم در کلاس درس مورد تأکيد قرار ميگيرد.
مدل هاي رشد حرفه اي که فرصت انجام چنين پژوهش هايي را فراهم ميآورد، يادگيري مداوم را در معلمان حمايت و مشوقي براي تغيير خواهند بود؛ بنابراين لازم است که در اين زمينه ، فعاليت گسترده اي در سطح کل کشور انجام شود و نتايج و پيامدهاي آن نيز مورد ارزيابي قرار گيرد.
Teacher professional development in Teaching and Teacher Education, 27, 10-20.
Factors Influencing In-service Education and Professional Development of Teachers: Findings from an Empirical Study.