چکیده:
یکی از مسئله های مهم محله های شهری هویت آن ها میباشد. در بازآفرینی محلات شهری توجه ویژه به ساختارهای اجتماعی و اقتصادی معیشتی مردم بسیار پر رنگ تر از مباحث کالبدی است . عدم توجه به ویژگی های خاص مکانی و فرهنگی و ارزش های بومی و محلی در فرآیندهای توسعه شهری منجر به یکنواختی سیما و ظاهر شهرها شده است و محلات شهری به عنوان مکان تبلور فرهنگ ، جایگاه و هویت خود را از دست داده و همچنین جذابیت های ناشی از تمایزات مکانی و فرهنگی در این راستا کم رنگ شده است . در این راستا لزوم بازنگری در اقدامات مربوط به بازآفرینی در بافت های محلات به منظور استفاده از امکانات و پتانسیل ها و ارتقاء حس تعلق و درنتیجه هویتمندی محلات احساس می گردد. نقش محلات در شهرها به عنوان مکان تبلور فرهنگ جاری در فضا بسیار پررنگ و حائز اهمیت است . این پژوهش به دنبال تحلیل عوامل موثر بر ارتقاء هویت محله ای بر مبنای شاخص های بازآفرینی فرهنگی است . همچنین ، مبتنی بر روش مورد پژوهی، محدوده محلات منطقه ٥ شهر تهران به دلیل دارا بودن هویت تاریخی غنی که امروزه در حال از دست دادن هویت محله ای خود است ، به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب گردیده است تا درک واقع بینانه ای از عوامل موثر بر ارتقاء بازآفرینی فرهنگی فراهم آید. بر اساس بازدید میدانی، گفتگوهای اولیه و مدل مفهومی پرسش نامه های هدفمندی تهیه گردیده است . جهت یافتن روابط متغیرها، برای تجزیه وتحلیل اطلاعات پرسشنامه ها، از تکنیک آماری SPSS استفاده شده است . نتایج تحلیل نشان می دهد با توجه به چهار معیار اصلی بازآفرینی فرهنگی و شش معیار اصلی هویت محله ای و ارتباط قوی بین این معیارها با یکدیگر، می تواند به ارتقاء هویت محله ای محلات شهری کمک نموده و از این طریق حس تعلق شهروندان را موجب گردد.
خلاصه ماشینی:
محيطي که به منزلۀ يک اولويت ، نيازها و ترجيحات گوناگون را در نظر ميگيرد، در مقايسه با محيطي که براي گروهي خاص طراحي و برنامه ريزي شده است ، بهتر براي انطباق با نيازهاي گروه هاي مختلف در طول دوره هاي زماني متفاوت ، مناسبت دارد (چرچمن ٣، ٢٠٠٢)؛ ازجمله عوامل مؤثر بر ميزان رضايتمندي ميتوان 4 به ويژگيهاي شخصي فرد اشاره کرد که درنظرگرفتن آن ها در تجزيه و تحليل ، قدرت پيش بيني را بيشتر ميکند (واپول ، (رجوع شود به تصوير صفحه)شکل ١ - ابعاد متفاوت فرهنگ (فاروقي، ١٣٩١) در رويکرد نوزايي و تجديد حيات شهري مقوله هاي فرهنگي و هنري، احياي اقتصادي و سرزندگي اجتماعي بيش ازپيش مورد توجه قرارگرفته و اصالت بخشي به محله هاي شهري به عنوان يک ابزار اساسي در کانون سياست هاي عمومي براي تجديد حيات اقتصادي و کالبدي محله ها و بافت هاي روبه زوال شهري قرار گرفت (فرهادي و ميلادي ٢٤: ١٣٩٠).
(رجوع شود به تصوير صفحه) فرم عملکرد معنا شکل ٢- شاخص هاي تبيين کننده بازآفريني فرهنگي در راستاي ارتقاء هويت محله اي جهت بررسي مفهوم بازآفريني فرهنگي در راستاي ارتقاء هويت محله اي در اين پژوهش محدوده منطقه ٥ شهر تهران به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شده است .
جدول ٥ – Coiefficients (رجوع شود به تصوير صفحه)شکل ٥ - تأثير ويژگي شاخص هاي بازآفريني فرهنگي-اجتماعي در فضاهاي عمومي بررسي شاخص هاي هويت محله اي در منطقه ٥ بر مبناي جدول ٤، که مقدار ضريب همبستگي بين متغير ها ٠/٦٣٥ مي باشد که نشان مي دهد بين مجموعه متغيرهاي مستقل و متغير وابسته تحقيق همبستگي بسيار قوي وجود دارد و از سوي مقدار ضريب تعديل شده R Square برابر است ٠/٣٩٩ درصد که نشان دهنده اين مي باشد که ٣٩.