چکیده:
مشاهدهی مستقیم فرآیندها و جمعآوری دادههای دست اول در قالب پروژههای گردش علمی و مطالعات میدانی علاوه بر روشهای نوآورانه و خلاق آموزش در کلاس درس در آموزش و پژوهشهای جغرافیایی به عنوان یکی از مهمترین شاخههای علوم زمین، اهمیت بسزایی دارد. تعامل مستمر و مشارکت فعال و هدفمند دانشجویان در جریان اینگونه یادگیریهای کاوشگرانه، ضمن ایجاد جذابیت و عینی کردن موضوعات درسی، باعث تحقق یادگیری معنادار و شوقآفرین و همچنین کسب مهارتهای عملی جغرافیا توسط آنان خواهد شد. برای تحقق این امر، خوشبختانه برنامه درسی آموزش جغرافیا در دانشگاههای تربیت معلم به گونهای تدوین گردیده که یک معلم جغرافیا علاوه بر تسلط کافی بر دانش موضوعی جغرافیا (CK)، باید از دانش و مهارتهای متنوع برای آموزش مفاهیم این رشته (PCK) نیز برخوردار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، آشنایی عملی دانشجومعلمان با نحوه کاربرد راهبردهای اثربخش" آموزش تلفیقی " و "گردش علمی" از طریق ایجاد فرصتها و تجارب یادگیری در محیطهای چندگانه و ارزیابی اثربخشی آن میباشد. این پژوهش به روش کیفی انجام و بر این اساس، جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه، مشاهده، مطالعه اسنادی و مستندات متنی و تصویری صورت پذیرفته است. اعتبار درونی پژوهش با توجه به رضایت استادان تایید گردید. یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثریت دانشجویان ضمن آشنایی با راهبردهای مذکور و کاربرد عملی آنها، این شیوه آموزش را لذت بخشترین خاطره یادگیری خود در دانشگاه برشمردهاند.
Field studies, direct observation of processes, gathering data through field trips in geographical studies as an important branch of geo-science deserves high importance. Continuous interaction and purposeful and active cooperation of students in such kind of inquiry learning can create a context in which they are motivated to learn more and experience subject matters objectively, which result in meaningful learning as well as practically geographical skills. Fortunately, the newly-revised curriculum in Farhangian University has been developed in a way in which a geography teacher should have not only the content knowledge (CK) but also a variety of knowledge and skills (PCK) such as instructional designing, application of teaching strategies, evaluation practices, e-learning, and etc. The present study aims to make teacher students familiar with both the application of blended learning, field trips, and create effective learning opportunities. This study has used a qualitative method in which interview, observation, studies of textual and pictorial documents have been used as instruments for collecting data. Internal validity of this study has been verified through a panel of experts. The findings indicate that student teachers not only get familiar with new learning approaches but also achieve higher grades in final tests at the end of the term.
خلاصه ماشینی:
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة اول ، شماره دوم ، زمستان ١٣٩٨ ايجاد موقعيت هاي يادگيري اثربخش در آموزش جغرافيا با استفاده از راهبرد آموزش ترکيبي و گردش علمي ارسال : ١٣٩٨/٠٣/٢٤ محمد ديمه ور١ پذيرش : ١٣٩٨/١١/٢٠ محمدرضا يوسفي روشن ٢ چکيده مشاهده ي مستقيم فرآيندها و جمع آوري داده هاي دست اول در قالب پروژه هاي گردش علمي و مطالعات ميداني علاوه بر روش هاي نوآورانه و خلاق آموزش در کلاس درس در آموزش و پژوهش هاي جغرافيايي به عنوان يکي از مهمترين شاخه هاي علوم زمين ، اهميت بسزايي دارد.
با توجه به مباني نظري پيش گفته در زمينه محتوا و رويکردهاي آموزش جغرافيا، تجربيات شخصي در مدارس و دانشگاه ها به خصوص مراکز تربيت معلم و دانشگاه فرهنگيان ، مطالعه منابع تحقيقاتي و علمي داخلي و خارجي و همچنين تعامل و مشورت با دو نفر از استادان ، راهکارهاي ذيل در قالب طراحي آموزشي دروس مذکور براي افزايش اثربخشي تدريس و آموزش و مدل سازي عيني روش آموزش ترکيبي و گردش علمي، از طريق طراحي و بکارگيري روش ها، تاکتيک ها، ابزار، موقعيت ها و محيط هاي متنوع يادگيري در قالب تم اصلي يعني " درس ژئومورفولوژي با تاکيد بر ايران " و تم هاي فرعي که شامل درس "جغرافياي نواحي خشک و نيمه خشک " و درس "جغرافياي نواحي شهري با تاکيد بر ايران " براي يک گروه ٢٦ نفره از دانشجويان ترم هفتم رشته آموزش جغرافيا در پرديس شهيد باهنر دانشگاه فرهنگيان خراسان جنوبي مورد توجه و اجرا قرار گرفتند.