چکیده:
تغییرات ارزشها و نگرشها در همة جوامع یکی از پدیدههای اجتماعی مهمّی است که همواره مدّ نظر و رصد مدیران، برنامهریزان، محقّقان و صاحبنظران مختلف بوده است. طرح ملّی ارزشها و نگرشهای ایرانیان که تاکنون سه «موج» این طرح اجرا و نتایج آن منتشر شده است، حاوی دستاوردهای مهمی است. نوشتار حاضر به تحلیل ثانویۀ یافتههای موج سوم طرحهای مزبور در مورد استان یزد پرداخته است، برای درک دقیقتر یافتهها و تغییرات ارزشها و نگرشها، در مواردی که اطّلاعات موجود بود با نتایج موج اوّل و دوم کشوری و استانی نیز مقایسه شده است. یافتهها نشان میدهد در حالی که نگرشهای دینی مردم یزد تغییر چندانی نکرده است، بدبینی در حوزة اقتصادی و سیاسی افزایش یافته است. به نظر مردم استان یزد، فاصله طبقات فقیر و غنی افزایش یافته است و گردش نخبگان در مقایسه با گذشته مطلوب نیست و سرانجام اینکه هویّت ملّی در بین مردم همچنان پررنگ است.
Changes in values and attitudes in the society is an important social phenomenon, which has always been in focus by directors, planners, researchers and scholars in different fields. The Natural Plan for Iranians’ Values and Attitudes, the three waves of which have already been conducted, has achieved significant outcomes. The present paper is a report on the secondary analysis of the findings of the third wave of the plan in Yazd Province. Some of the findings have also been compared with those obtained at the first and second waves to yield more accurate results. The findings indicate no significant change in Yazdians’ religious attitudes while pessimism has grown more among them about economic and political issues. To Yazdian people, the space between the rich and the poor has increased and exceptional people are not found as before while the national identity is still strong
خلاصه ماشینی:
نوشتار حاضر به تحليل ثانويۀ يافتههاي موج سوم طرحهاي مزبور در مورد استان يزد پرداخته است، براي درک دقيقتر يافتهها و تغييرات ارزشها و نگرشها، در مواردي که اطّلاعات موجود بود با نتايج موج اوّل و دوم کشوري و استاني نيز مقايسه شده است.
يافتههاي به دست آمده از پژوهش ساعي و همکاران (1394) با عنوان «بررسي و تحليل تغييرات ارزشهاي اجتماعي جوانان با تأکيد بر نقش تلويزيونهاي ماهواره» نشان ميدهد که ضريب نفوذ تلويزيونهاي ماهوارهاي در جامعه قابل توجّه و نسبتاً بالاست و اکثر افراد بهرهمند از اين شبکهها، رضايت نسبي دارند.
يافتهها در اين قسمت، بخشي از نتايج طرح ارزشها و نگرشهاي ايرانيان (موج سوم) که سؤالات آن در موجهاي قبلي نيز مطرح شده بود، بررسي ميشود: حوزۀ اجتماعي ـ فرهنگي به منظور سنجش نگرشها و باورهاي ديني سؤالات جدول یک مطرح گرديد.
سؤال ديگري که به منظور سنجش نگرشها و باورهاي ديني پاسخگويان مطرح گرديد عبارت است از اينکه با اين عقيده که اعمال خوب و بد انسان در آخرت محاسبه ميشود چقدر موافقيد؟ در هر دو پيمايش سال 1382 و 1394 اکثر پاسخگويان به نسبت زيادي موافقند و اين ميزان موافقت در پيمايش 1394 استان يزد بيشتر از پيمايش کشوري سال 1394 است.