چکیده:
هنگامی که برنامه ریزی جهت توسعه که در نهایت برای جوامع سودمند هستند طرح ریزی می شوند، مسائل مربوط به معلمان تربیت بدنی نادیده گرفته می شوند. پژوهش ها اهمیت معلمان را در پیشرفت دانش آموزان به رسمیت می شناسد. اما روش های سنتی ارزیابی عملکرد معلمان قادر به شناسایی عواملی که باعث افزایش عملکرد شغلی می شوند نیستند. جهت شناسایی عوامل تاثیرگذار بر عملکرد شغلی در هر زمینه ای وجود یک پرسش نامه معتبر که اطمینان و اعتبار قابل قبولی داشته باشد بسیار مهم است. هدف تحقیق حاضر ساخت و اعتباریابی ابزار ارزیابی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان زنجان است. با بررسی مستندات علمی و نظرات اساتید و خبرگان تربیت بدنی عوامل عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان زنجان شناسایی و داده های اصلی با استفاده از روش مولفه های اصلی به شیوه چرخش متعامد تحلیل شدند. عوامل اصلی شناسایی و ابزار مورد نظر بین300 نفر از نمونه آماری که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای نسبتی در استان زنجان انتخاب شده بودند توزیع شد تا ثبات درونی و اعتبار سازه ای ابزار بررسی آماری شود. پرسش نامه نهایی با 7 عامل و 47 سؤال ساخته شد و می تواند ابزار مناسب و قابل اعتمادی برای سنجش عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی باشد. دست اندرکاران آموزش و پرورش می توانند از این ابزار استاندارد در اندازه گیری عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استفاده کنند تا منجر به توسعه استراتژیهایی در جهت اثربخشی تدریس آنها گردد.
When planning for development that is ultimately beneficial to communities, issues of physical education teachers are ignore. The researches has long recognized the importance of teachers to student achievement. But traditional methods of evaluating teacher’s performance have not been able to identify the factors that could enhanced the job performance. The purpose of this study is to construct and validate the job performance instrument of physical education teachers in Zanjan Provience. In order to identify factors affecting job performance in each context, initially a questionnaire was developed on the basis of the existing literature in addition to specialist and academic opinions, and once constructed, the validity and reliability of the test was checked. The main factors were then identified. The modified questionnaire was then given to 300 members of the sample population within Zanjan Provience, whom themselves had been selected through a proportional stratified sampling in order to evaluate its validity and reliability. The finalized instrument consisting of 7 elements and 47 items was developed and finalized. The instrument devised is a suitable and reliable tool to identify the factors job performance in physical education teachers of Zanjan Province. Education practitioners can use this standard tool to measure the job performance of physical education teachers to develop strategies for teaching effectiveness.
خلاصه ماشینی:
دست اندرکاران آموزش و پرورش ميتوانند از اين ابزار استاندارد در اندازه گيري عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني استفاده کنند تا منجر به توسعه استراتژيهايي در جهت اثربخشي تدريس آنها گردد.
لذا برنامه هاي تربيت بدني مدارس سهم عظيمي در سلامتي و تندرستي نسل جوان دارد، بنابراين عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني بايد مورد بررسي جدي قرار گيرد و نيروي متخصص لازم نيز براي تحقق آن تربيت شود تا براي هر دانش آموزي اين امکان و فرصت فراهم آيد که بتواند به بهترين وجهي، شخصيت ، تواناييها، علايق و استعدادهاي ذاتي خود را توسعه بخشد.
با توجه به اين که اکثر تحقيقات انجام شده در ايران از پرسشنامه هاي قديمي و مربوط به کارکنان براي عملکرد شغلي معلمان استفاده مي کنند (پاترسون ، ١٩٧٠، عملکرد شغلي هرسي و اسميت ، ١٩٨٠) و خطر بزرگي وجود دارد که نتايج مطلوب ايجاد نشود ضرورت پيدا کرد تا مدل جامعي بر اساس مباني نظري، پيشينه تحقيق و نظر خبرگان که تمام عوامل مرتبط با عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني را شناسايي ميکند طراحي و ابزاري معتبر و با ثبات براي اندازه گيري عملکرد شغلي معلمان ارائه شود.
Heskett, Goldstein, Marchant & Chelladuri 6.
طبق تحقيق انجام شده عامل روش ها و فنون تدريس اولين عامل تأثيرگذار بر عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني است .
Napitupulu, Haryono, Riani, Sawitri & Harsono 3.
“Teacher management styles and their influence on performance and leadership development among students at the secondary level”, International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2(1), 367-418.