چکیده:
اهداف: براساس طرح شاهد، فرزندان شاهد و ایثارگر باید علاوه بر خدمات معمول آموزشی، از حمایت ویژه سازمانها برخوردار شوند. هدف مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت فرهنگی و آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس شاهد، طرح پراکنده و همتایان غیرشاهد بود.
ابزار و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقایسهای از نوع مقطعی است که در سال 1395 در بین 2731 دانشآموز شاهد و همتایان غیرشاهد انجام شد. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از کل کشور انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته و معدل تحصیلی برای بررسی وضعیت آموزشی، فرهنگی و فضای فیزیکی مدارس و پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی و توسط نرمافزار SPSS 21 صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمره فضای فیزیکی در مدارس شاهد بهطور معنیداری بالاتر از مدارس پراکنده و غیرشاهد و میانگین نمره موفقیت فرهنگی بهطور معنیداری بالاتر از مدارس غیرشاهد بود (0.001p). در دو متغیر معدل تحصیلی و موفقیت آموزشی تفاوت معنیداری بین سه گروه مشاهد نشد (0.05p>).
نتیجهگیری: طرح شاهد در ارتقای وضعیت فرهنگی و بهبود سطح خدمات ارایهشده به دانشآموزان موفق بوده است. در مورد پیشرفت تحصیلی و شاخصهای آموزشی تفاوتی بین دانشآموزان شاهد و غیرشاهد و دانشآموزان شاهد در طرح پراکنده وجود ندارد.
Aims: Based on Shahed project, the children of veterans should receive special support from the organizations in addition to the usual educational services. The purpose of the present study was to evaluate the educational and cultural promotions of Shahed students in Shahed and non-Shahed schools compared to non-Shahed students.
Instruments & Methods: The present study is a cross-sectional descriptive-comparative study that was conducted on 2731 Shahed and matched non-Shahed students in Iran in 2017. The subjects were selected by multistage cluster sampling method from the whole country. A researcher-made questionnaire and educational average were used for evaluation of educational and cultural status, physical properties of schools, and educational promotion. Data were analyzed by SPSS 21 software using one-way analysis of variance and Tukey’s post hoc test.
Findings: The mean score of physical properties in Shahed schools was significantly higher than non-Shahed schools (p0.05).
Conclusion: The Shahed project has been successful in promoting the cultural status and improving the level of service provided to students. Concerning educational promotion and educational indicators, there is no difference between Shahed and non-Shahed students.