چکیده:
پژوهش حاضر رابطه بین کمال گرایی والدین با سبک اسناد و پیشرفت ریاضی دختران پایه پنجم ابتدایی را بررسی کرده است، جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان سال پنجم ابتدایی منطقه یک شهر تهران در سال 90-89 میباشند که از این تعداد ٢00 نفر به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. از اهداف اصلی تحقیق بررسی رابطه کمال گرایی والدین با سبک اسناد و پیشرفت ریاضی بود. اطلعات لزم از طریق اجرای پرسشنامه های کمال گرایی هیل و سبک اسناد کودکان (GASQ) به دست آمد. پس از جمع آوری اطلعات، دادهه با روش های آماری، همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از این بود که بین کمال گرایی انطباقی و سبک اسناد دختران رابطه مثبت و معنادار و بین کمالگرایی غیرانطباقی و سبک اسناد دختران رابطه منفی و معنادر و بین کمال گرایی انطباقی و پیشرفت ریاضی دختران رابطه مثبت و معنادار و بین کمال گرایی غیر انطباقی و پیشرفت ریاضی دختران رابطه منفی معنادار وجود داشت. هم چنین نتایج نشان داد که بین سبک اسناد و پیشرفت ریاضی دختران ارتباط مثبت و معنادار وجود داشت. نتایج پژوهش حاضر، در تبیین پیشرفت ریاضی، نقش کمالگرایی را در دو بعد (انطباقی و غیر انطباقی) مورد تاکید قرار داد. اما متغیر سبک اسناد، نقش برجستهای در تبیین متغیر پیشرفت ریاضی دانش آموزان نداشت.
خلاصه ماشینی:
استاد مشاور، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات چکيده پژوهش حاضر رابطه بين کمال گرايي والدين با سبک اسناد و پيشرفت رياضي دختران پايه پنجم ابتدايي را بررسي کرده است ، جامعه آماري اين تحقيق دانش آموزان سال پنجم ابتدايي منطقه يک شهر تهران در سال ٩٠-٨٩ ميباشند که از اين تعداد ٢٠٠ نفر به صورت خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند.
٣-فرضيه هاي پژوهش : – بين کمال گرايي والدين در بعد انطباقي با سبک اسناد دانش آموزان دختر خود رابطه مثبت و معنا دار وجود دارد.
– بين کمال گرايي والدين در بعد غير انطباقي با سبک اسناد دانش آموزان دختر خود رابطه منفي و معنا دار وجود دارد.
– بين کمال گرايي والدين در بعد غير انطباقي با پيشرفت رياضي دانش آموزان دختر خود رابطه منفي و معنادار وجود دارد.
نحوه انتخاب و گزينش معلم ، تربيت و پرورش وي علايق و انگيزه ها و نحوه ارتباط وي با دانش آموز ميزان تحصيلات و عوامل ديگر تعيين کننده است ٤-٨-مدل سه بعدي واينر ٤-٨-١-بعد دروني – بيروني تقريبا تمام مفاهيم اسناد بين عواملي که درون شخصي هستند و عواملي که در ميحط خارج شـخص قـرار دارنـد، تمـايز قائـل ميشوند، مثلا اگر شکست را به فقدان توانايي نسبت دهيم ، يک اسناد دروني ارائه داده ايـم و اگـر دشـواري تکليـف را مسـئول شکست خود بدانيم از اسناد بيروني استفاده کرده ايم (سيرز و همکاران ، ١٩٩١) بر حسب اين که چه اسنادي به علل موفقيت و شکست خود دهيم ، عواطف و شناخت به گونه اي خاص تحت تاثير قرار ميگيرد.
يافته هاي پژوهش بيانگر آن است که بين کمال گرايي انطباقي والدين و سبک اسناد دختران خود رابطه مثبت و معنادار وجـود دارد.