چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ترکیب مداخلههای رفتاری آرمیدگی عضلانی و حساسیت زدایی نظام دار و بازسازی شناختی بر اضطراب امتحان دانش آموزان اجرا شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر پایه ششم تشکیل میدادند که در سال تحصیلی ۱۱-۱۹ در شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد نظر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، به تعداد ۱۹ نفر در هر گروه و با استفاده از نمرات آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره حاکی از آن بود که بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون از نظر میزان اضطراب امتحان تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافته این پژوهش، میتوان گفت، ترکیب روشهای درمانی رفتاری و شناختی در کاهش اضطراب امتحان موثر است. استلزامهای این مطالعه برای انجام پژوهشهای آتی در قلمرو مداخلههای رفتاری و شناختی برای کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مورد بحث قرار میگیرند.
خلاصه ماشینی:
هر چند در تحقيقات گذشته تأثير روش هاي مختلف بر اضطراب امتحان مورد بررسي قرار گرفته است ، اما شايان ذکر است که تحقيقات انجام شده اکثراٌ تک بعدي عمل کرده اند، مثلاً عظيمي ، شاکري ، نوري و حاتمي (١٣٩٣) به بررسي تأثير درمان فراشناختي در کاهش اضطراب امتحان و تغيير باورهاي فراشناختي دانش آموزان پرداخته اند که صرفاً بعد شناختي (نگراني ) اضطراب امتحان را در بر مي گيرد؛ يا پژوهش يعقوبي ، محققي ، يوسف زاده ، گنجي و الفتي (١٣٩٣) که تأثير آموزشي مديريت زمان را بر اضطراب امتحان مطالعه کرده اند.
در اين راستا پورغلامي و فاتحي (٢٠١٤)، طي پژوهشي اثرات ترکيب حساسيت زدايي نظام دار٢ و آموزش مهارت هاي مطالعه را مورد بررسي قرار دادند؛ که نتايج نشانگر اثربخش بودن ترکيب اين دو روش مداخله بر اضطراب امتحان دانش آموزان بوده است .
لذا با عنايت به تمهيدات ذکر شده ، پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي ترکيب روش هاي آرميدگي عضلاني ، حساسيت زدايي نظام دار و بازسازي شناختي ، بر کاهش نشانه هاي اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پايه ششم در شهر تبريز انجام گرفت .
هدف از پژوهش حاضر بررسي اثر بخشي ترکيب مهارت هاي رفتاري (آرميدگي عضلاني ، حساسيت زدايي نظام دار) و بازسازي شناختي بر اضطراب امتحان دانش آموزان بود.
بنا براين نتايج پژوهش حاضر حاکي از اين است که ترکيب سه روش آرميدگي عضلاني ، حساسيت زدايي نظام دار و بازسازي شناختي در کاهش نشانه هاي اضطراب امتحان اثربخش است .