چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین چارچوبی برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان و توسعه آنها در رشتههای علوم انسانی است. روشپژوهش: در این پژوهش، از نظریه داده بنیاد که شیوه پژوهش کیفی است استفاده شده است. به کمک این شیوه و دستهای از دادهها، نظریه تکوین مییابد. جامعه آماری شامل متخصصان، صاحبنظران و مدیران متخصص در شرکتهای دانش بنیان مستقر در استان خوزستان است. به منظور جمعآوری دادهها از16 نفر از افراد فوق، که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه به عمل آمد. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، رسیدن به نقطه اشباع نظری بود. یافتهها:بر اساس فرایند نظریه دادهبنیاد، طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 403 کد باز و 289 کد مستخرج نهایی در قالب 79 مفهوم ساخته شد و دستهبندی در 6 مقوله اصلی و 30 مقوله فرعی صورت گرفت. نتیجهگیری: الگوی به دست آمده از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش، در قالب چهار گام ایده اولیه، پژوهش و توسعه، انتقال نتایج پژوهشها و بهرهوری یافتههای پژوهشی و شش راهبرد اصلی، شامل مدیریت و سیاستگذاری، فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، بسترها و زیرساختها، ارتباطات و شبکههای علمی، نشر و اشاعه دانش و نوآوری قرار دارد. با ترکیب متغیرها و شش راهبرد اصلی، مدل نهایی مراحل فرایند ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علوم انسانی شکل گرفته است.
Objective: Considering the importance of knowledge-based companies, this study aimed to determine the framework for the establishment and development of these companies in Humanities. Methodology: In this research, a qualitative research grounded theory method was used, utilizing a set of data for the theory establishment. The statistical population consisted of specialists, experts and managers of knowledge-based companies located in Khuzestan province. In-depth interviews were conducted to collect data from 16 samples from among people described above who were selected through targeted sampling. The main criterion for determining the sample size was to achieve a theoretical saturation point. Findings: Based on the procedure of grounded theory, during the triple stages of coding, open, axial, and selective, 403 open sources and 289 final extracted codes were constructed in the form of 79 concepts and categorized into 6 main categories and 30 subcategories. Open coding consisted of subcategories related to causal, contextual, mediating and pivotal conditions and also strategies, and consequences. The axial phenomenon is based on establishing and developing of Knowledge based companies in Humanities. The theory is represented at the selective coding stage (theorizing) according to the research results. Conclusion: The pattern extracted analyzing the findings of the research, included four steps: the initial idea, the research and development step, the step of transferring the research results, and the productivity step; also six main strategies were obtained including: management and policy, educational and research activities, platforms and infrastructures, communications and scientific networks, publication and dissemination of knowledge and innovation. Combining variables and the six main strategies, the final model of the process of creating and developing knowledge-based companies in the Humanities was formed. The process of creation and development begins with the creation of ideas, and then covers the stages of scientific research and development of the idea, achievement of results and findings, documentation and transfer of results, making the research findings practical and efficient, the market presentation and the preservation of business position. In order to achieve this goal, it is necessary to consider and provide a broader view of how to set the conditions and factors affecting this process and its various prerequisites. In other words, in order to succeed in establishing the knowledge-based companies and their development in the fields of Humanities, it is necessary for the academic sector to develop the capacities and capabilities needed to create, develop and transfer research results. This requires the ability to reform research policies, institutionalizing, gaining expertise and skills and etc. In the macroeconomic, political and legal environments of the country, there should also be favorable conditions for the establishment, development and transfer of technology from the academic sector.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري : الگوي به دست آمده از تجزيه و تحليل يافته هاي پژوهش ، در قالب چهار گام ايده اوليه ، پژوهش و توسعه ، انتقال نتايج پژوهش هـا و بهـره وري يافته هاي پژوهشي و شش راهبرد اصلي ، شامل مديريت و سياست گذاري ، فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي ، بسـترها و زيرسـاخت هـا، ارتباطـات و شـبکه هـاي علمي ، نشر و اشاعه دانش و نوآوري قرار دارد.
بايد توجه داشت در حوزه علوم انساني و اجتماعي ، رشته هايي وجود دارد که مي توان دانـش آن هـا را تجاري کرد و به کمک آن ها به جامعه خدمات داد؛ از اين رو پژوهش حاضر پس از واکاوي شـرايط ، عوامـل ، راهبردها و پيامدهاي کاربردي کـردن پـژوهش هـاي علـوم انسـاني و شناسـايي آن هـا، مـدل ايجـاد و توسـعه شرکت هاي دانش بنيان را در رشته هاي علوم انساني ارائه خواهد کرد.
قنادي نژاد و ياري (١٣٩٦) در پژوهش «شناسايي راهکارهاي توسعه تجاري سـازي دانـش در حـوزه هـاي علوم انساني و اجتماعي از ديدگاه اساتيد اين حوزه در دانشگاه شهيد چمران » نتيجـه گرفتنـد کـه بـه کمـک تجاري سازي يافته هاي پژوهشي ، اين فرصت براي حوزه هاي علوم انسـاني و اجتمـاعي فـراهم مـيشـود کـه از حالت نظري فاصله بگيرند و با کاربردي کردن پژوهش ها در عرصه عمل و محيط واقعـي جامعـه ايفـاي نقـش کنند.
Commercialization of Higher Education; Consequences, Challenges and Solutions, Paper presented at the International Conference on Challenges and Solutions for Economic Development and Management, UAE-Dubai.
Identifying the Strategies for the Development of Knowledge Commercialization in the Humanities and Social Sciences from the Viewpoints of the Professors of this Field at Shahid Chamran University.