چکیده:
زمینه و هدف: ناکاربران کسانی هستند که به هر دلیلی به کتابخانه مراجعه نمیکنند. شناخت دلایل عدم مراجعه و شروط مشتری برای مراجعه، همواره یکی از دغدغههای سازمانهای خدماتی بوده است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی دلایل عدم مراجعه و شروط ناکاربران برای مراجعه به کتابخانههای عمومی ایران است. روش: این پژوهش، کیفی است. جهت گردآوری دادهها از روش مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. نظریه زمینهای مبنای این پژوهش بود و اطلاعات خام حاصل از مصاحبهها طی 3 مرحله کدگذاری شد. جهت کدگذاری دادهها نرمافزار مکس کیودا به کار گرفته شد. 105 ناکاربر از 11 استان جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. یافتهها: حاصل تحلیل مصاحبهها، 64 کد باز، 26 زیرطبقه، 12 طبقه و 5 طبقه محوری بود. از میان طبقات محوری، طبقه سازمان ناکارآمد به عنوان طبقه مرکزی انتخاب شد. یافتهها نشان داد ناکاربران، محتوا، امکانات و محیط و خدمات کتابخانه ناکارآمد است. همین موارد کافی است تا ناکاربران کتابخانه را سازمانی ناکارآمد تلقی کرده و ناکارآمدی را دلیلی برای عدم مراجعه به کتابخانه عنوان کنند. علاوه بر این، موجودیت ضعیف و محیط اطلاعگریز از دیگر دلایلی است که ناکاربران به آن اشاره کردند. ناکاربران برای مراجعه به کتابخانه شروطی دارند؛ آنها زمانی به کتابخانه خواهند آمد که گستره منابع و خدمات کتابخانه بهبود و توسعه یابد و همچنین ساختار استاندارد محیطی - امکاناتی بر کتابخانه حاکم شود. اصالت/ارزش: موضوع مورد مطالعه و استفاده از روش کیفی، بیانگر اصالت و ارزش این پژوهش است. شناسایی دلایل عدم مراجعه و شروط ناکاربران برای مراجعه به کتابخانه، کمک شایانی به سیاستگذاری و تدوین خط مشیهای واقعبینانه میکند.
Objective: Non-users are those who do not go to the library for any reason. Identifying the reasons for not being present and the client's conditions for going to the library has always been a concern for public libraries. This paper seeks to provide insight into the reasons why non-users do not use the library as well as to identify the non-users' conditions to go to the library. Methodology: Results are built on a qualitative user study. Indeed, findings are gained based on Grounded Theory in 3 stages. Data are collected by semi-structured interviews in which 105 non-users form 11 provinces of Iran participated in. Analyzing was started with open encoding. In the next step the open codes are classified and the open codes that had a meaningful relationship are located in the certain categories. Categorizing is continued until recognizing the axis categories. Eventually, the central class was chosen and relationship of categories was described. Findings: Analyzing interviews generated 64 open codes, 26 sub-categories, 12 categories, and 5 core categories. Among the core categories, the inefficient organization class was chosen as the central class. The findings indicate that the content, facilities, environments and services of library are ineffective. Non-users consider the library as an ineffective organization. They do not go to the library due to ineffectiveness. In addition, poor entity and anti-information environment are other reasons that the non-users pointed to. Nevertheless, they will come to the library if the scope of resources and services would expand and improve. They also expect that the standard structure of the environment and equipment to be observed and tangible in the soul of the library. Conclusion:The subject of the study and the use of the qualitative method express the originality and value of this research. Identifying the reasons for not being present of non-users in the library as well as their conditions to go to the library is helpful in policy making and formulating realistic policies. Cases such as lending time, censorship, lending of friends, frustration, indifference, lack of need, financial problems, inability to study in a public place, reduce study efficiency, low literacy, maladministration, inefficiency of the librarian, cultural weakness of individuals, lack of reading culture are part of the concepts that filled the knowledge gaps related to the reasons of not to visit the library by Iranian non-users. Beyond absorbing non-users to the library, share of public libraries from populations won’t persuade policy makers to support more finances and supplement of them and this will mean a deficit for public library system.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام اين پژوهش ، شناسايي دلايل عدم مراجعه و شروط ناکاربران براي مراجعه به کتابخانه هاي عمومي ايران است .
همين موارد کافي است تا ناکاربران کتابخانه را سازماني ناکارآمد تلقي کرده و ناکارآمدي را دليلي براي عدم مراجعه به کتابخانه عنوان کنند.
اکثر پژوهش هاي قبلي بر کاربر تمرکز داشته اند و پژوهش هاي ناچيزي در زمينه ناکاربران کتابخانه عمومي انجام شده است ، بنابراين در اين باب همچنان خلأ دانشي احساس مي شود.
در اين پژوهش سعي شده است که با توجه و تمرکز صرف بر ناکاربران کتابخانه هاي عمومي دلايل عدم مراجعه و شروط ايشان براي مراجعه به کتابخانه کشف شود.
مؤلفه هاي مورد مطالعه اين پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) مجيد، علي انور و آيزنشتز١ (٢٠٠١) در پژوهشي پيمايشي عوامل مؤثر بر شکل گيري ادراکات کاربران در مورد اثربخشي کتابخانه را بررسي کردند.
Borteye, Atiso & Asare-kyire لاهوتي، قنبريان و مرادي (١٣٩٤) در پژوهشي توصيفي- پيمايشي نقش طبيعت و معماري در رضايتمندي مراجعان کتابخانه هاي شهر ايلام را مورد بررسي قرار دادند.
بنابراين در پژوهش حاضر، با رويکردي کيفي و به کمک مصاحبه ، دلايل عدم مراجعه و شرايط جذب ناکاربران کتابخانه هاي عمومي مورد بررسي قرار گرفته است .
در ذيل نمونه اي تحليل ارائه شده است : يکي از ناکاربران تبريزي در پاسخ به اين که چرا به کتابخانه مراجعه نميکنيد مدعي شد که چون «فضاي کتابخانه را دوست ندارم و کتاب هايش جالب نيست ».
بهبود و توسعه گستره منابع و خدمات شرط ديگر ناکاربران براي مراجعه به کتابخانه است .
Informational Research and Public Libraries, 13(3 & 4), 15-21.