چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی رابطه بین سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان و دانش آموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بوند که 234 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس، انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و امنیت روانی ادمونسون (1999) و پیشرفت تحصیلی ساعتچی (1384) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفت و اعتبار آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 89/0، 91/0 و 89/0 به دست آمد. تحلیل دادهها توسط آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد. یافتهها نشان داد که متغییر سرمایه روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم و معناداری دارد. و به طور کلی یافتهها نشان داد که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارد. لذا الگوی تجربی به دست آمده از تحلیل دادهها تا حد زیادی منطبق با الگوی پیشنهادی پژوهش بود. بنابراین میتوان گفت که افزایش سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان میتواند موجب پیشرفت تحصیلی شود.
The purpose of this study was to identify the relationship between psychological capital and teachers' psychological security with academic achievement in the academic year 2018-19. The research method was descriptive-correlational type. The statistical population of the study consisted of teachers and high school students (boys) of the district 6 of the Ministry of Education Tehran which 234 persons were selected by convenience sampling method. Data were collected using three questionnaires of Lutz Psychological Capital (2007) and Edmonson Mental Security Questionnaire (1999) and Saatchi Educational Achievement (2005). The reliability of the questionnaires was confirmed and was calculated using Cronbach's alpha which was 0.89, 0.91 and 0.89, respectively. Data were analyzed using Pearson correlation and regression tests. Findings showed that the variables of teachers' psychological capital have a direct and significant relationship with academic achievement. There was also a direct and significant relationship between teachers' psychological security and academic achievement. Overall, the findings indicated that teachers' psychological capital and teachers' psychological security were able to predict academic achievement.Therefore, the empirical pattern obtained from data analysis was largely consistent with the proposed research model. So it can be said that increasing the psychological capital and the feeling of psychological security of teachers can lead to academic achievement.
خلاصه ماشینی:
يافتـه هـا نشـان دادنـد کـه سرمايه روان شناختي و احساس امنيت روانشناختي معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت و معنـيداري دارند.
پيشـرفت تحصيلي از مسائل مهمي است که محور بسياري از پژوهش هـاي آموزشـي و روان شناسـي قـرار دارد (٢٠١٣ ,Larsson &Bergheim, Eid, Hystad, Birkeland, Mearns, ).
مطالعات در اين زمينـه ابتـدا در مراکـز بهداشـتي انجام و مشخص شد که ادراک کارکنان از تمايلات و نگرش هاي مديرانشـان بـه کارکنـان ، نقـش 1- psychological security مهمي در شکل گيري چرخه احساس امنيت روان شـناختي ايفـا مـيکنـد ( & ,Kruzich, Mienko ٢٠١٤ ,Courtney).
نتـايج پـژوهش هـاي (٢٠١٦) Hoseinpor, Armandee, and Valadi و (٢٠١٢)Kessel, Kratzer, and Schultz نشان داد که سطح بالايي از احساس امنيت روان شـناختي در کارکنان پيش بينيکننده عملکرد خلاق است و از انگيزه و اعتماد بيشتري براي برقراري ارتبـاط و تعامل و صحبت کردن برخوردارند.
بـا ايـن تفاصـيل ، فرضـيه دوم پژوهش مبني بر اين که احساس امنيت روان شناختي معلمان با پيشـرفت تحصـيلي دانـش آمـوزان رابطه مثبت و معنيداري دارد، مورد تأييد قرار گرفت .
بحث و نتيجه گيري نتايج حاصل نشان داد که بين مؤلفه هاي سرمايه روان شناختي معلمان با پيشرفت تحصـيلي دانش آموزان رابطه مثبت و معنـي داري وجـود دارد و مجمـوع ايـن چهـار مؤلفـه کـه سـرمايه روان شناختي را تشکيل ميدهند، بـالاترين سـطح معنـي داري را بـا پيشـرفت تحصـيلي نشـان ميدهند.
نتايج همچنين نشان دادنـد کـه احسـاس امنيـت روان شـناختي معلمـان بـا پيشـرفت تحصـيلي دانش آموزان رابطه مثبـت و معنـي داري دارد.
تحقيقـات نشـان داده اسـت که احساس امنيت روان شناختي امري مهم براي يادگيري و پيشرفت تحصيلي است .