چکیده:
انسان تنها موجودی است که با روش ساختار یافته به عبادت میپردازد و با زبانی فصیح مانند دعاء نمازن
با خالق خود رابطه برقرار میکند و نیازهای خود را با او در میان میگذارد. کار و زندگی در
سازمانهای جدید افقهای جدیدی از ارتباط را برای انسان گشوده است. ابلاغ تصمیمات و سیاستهای
سازمانی از سلسله مراتب بالاتر سازمان به سطوح پایین اجرایی نیاز به پیمودن مجاری ارتباطی گوناگون
دارد و همواره هر روز دهها و صدها نامه و دستورالعمل به بخشهای مختلف سازمان ارسال میشود. در
آغاز هزاره سوم میلادی علی رغم پیشرفتهای حیرت انگیز حوزه علوم به خصوص در زمینه مدیریت»
مقوله ارزش» هویت و اخلاق در کاربردی عالم از جمله اخلاق حرفهای, اخلاق سازمانی» اخلاق فردی»
اخلاق کاری, اخلاق شهروندی و اخلاق اسلامی اهمیت ویژهای پیدا کردهاند. رهبری و مدیریت در
اخلاق فردی و اسلامی یک اعتقاد متقابل است و اغلب با تقابلها و توافقهای بارزی بین فرد ومدیر و
طرفدارانش همراه میشود. در گذشته توجه خاص رهبری در اسلام بر حفظ صداقت و عدالت بوده و
امروز رعایت رفتار اخلاقی نیز به این مسئولیت افزوده شده است. مدیریت اخلاق اسلامی و رویکرد
فردی در شناسایی و اولویتبندی ارزشهاء و اعتقادها برای هدایت رفتار انسانهاست. مدیران و کا رکنان
ناگزیرند برای تصمیمگیری دور هم بنشینند و با تبادل نظر راهحلهای مختلف را مورد بررسی قرار دهند
در نهایت بهترین راهحل را انتخاب کنند.
خلاصه ماشینی:
مديريت اخلاق اسلامي و رويکرد فردي در شناسايي و اولويت بندي ارزش ها، و اعتقادها براي هدايت رفتار انسان هاست .
به عبارت بهتر همان مقدار که حيطه ارزش هاي اخلاقي و فردي ممکن است در فرهنگ هاي مختلف بر حسب ايدئولوژي آنها متفاوت باشد، به همان ميزان نيز اعمال مديريت اخلاق اسلامي در اين جوامع نيز ساز و کارهاي مخصوص به خود را دارد.
پيچيده تر شدن روزافزون سازمان ها و افزايش ميزان کارهاي غيراخلاقي، غيرقانوني و غيرمسئولانه در محيط هاي کاري توجه مديران و صاحبنظران را به بحث اخلاق کار و رفتار فردي معطوف ساخته است .
مديريت اخلاق عبارتست از شناسايي و اولويت بندي ارزش ها براي هدايت رفتارها در سازمان و همچنين با ايجاد يک برنامه روحيه ي مديريت اخلاقي ميتوان اخلاقيات را در محيط کار مديريت کرد.
برنامه هاي رفتار فردي و اخلاق اجتماعي به سازمان ها کمک ميکنند تا بتوانند در شرايط آشفته عملکرد اخلاقي خود را حفظ کنند.
مديريت اخلاق ، شناسايي و اولويت بندي ارزش ها براي هدايت رفتارها در سازمان است .
برنامه هاي اخلاق به سازمان ها ياري ميرسانند تا در شرايط آشفته ، عملکرد اخلاقي خود را حفظ کنند رفتار فردو اخلاق يک ابزار ارگانيک است که با دگرگون شدن نيازهاي جامعه و سازمان تغيير مييابد.
رفتار فرد و نوع نگاه و دپارتمان يک فرد در سازمان از لحاظ اسلامي در اسلام بسيار تاکيد شده است که هدف ونتيجه آن در علوم مديريت دستيابي به اهداف انساني، اجتماعي با ايجاد روابط بهتر و الگوي اسلامي ميباشد.
W. (2002), "Ethics and leadership: A qualitative and quantativereview", Journal of Applied Psychology,87(4).