چکیده:
تعلیم و تربیت از گذشته و طی قرون و اعصار مختلف همواره مورد توجه اندیشمندان ومتفکران بوده و در جهت پیشرفت و اعتلی
آن گامهای مور و تصمیمات منطقی اتخاذ گردیده است. تحول در عرصههای علم و فناوری» ضرورت تحول در فرایند فعالیتهای
آموزشی و رویکردهای تعلیم و تربیت را پیش روی جهانیان قرار داده است. نگاهی به شعار یونسکو برای آموزش و پرورش جهان
در قرن ۲۱ که برای یادگیری چهار رکن قائل است: یادگیری برای دانستن» یادگیری برای به کار بستن» یادگیری برای زیستن
و یادگیری برای باهم زیستن نیز مژید این نکته است. تعلیم و تربیت در دنیای آمروز مفهومی متفاوت باگذشته دارد. نظامهای
آموزشی» امروزه باید نیروهایی را تربیت کنند که در درک دنیای پیچیده موجود توانمند و در مدیریت و رهبری آن خلاق و
مبتکر بوده و منطقی رفتارنماید. تربیت انسانهای متفکر و خلاق روش خاص خود را میطلبد. قالبها و چهارچوبهای متکی بر
دانش صرف هرگز نمیتوانند چنین بستر و موقعیتی را فراهم سازند. بنابراین یکی ازضروریترین تحولات در نظامهای آموزشی
تحول در نگرشها و پای بندی به اصول متکی بر آرزشهای اسلامی و ویژگیهای فطری مخاطبان میباشد. هدف اساسی این
مقاله نیز شناخت و معرفی روشهای تربیتی است که اسلام توصیه و پیشنهاد میکند. روش تحقیق این مقاله از نوع توصیفی و
مطالعه اسناد و مدارک کتابخانهای بوده و نتایج حاصل از آن دستیابی به چهار روش تربیتی مهم از دیدگاه اسلام یعنی روشهای
الگویی ۰ تذکر» موعظه و تکریم است.
eras and some logical decisions and effective steps have been made for its progress and exaltation. The revolution in the fields of science and technology, has offered the world the necessity of revolution in the process of educational activities and approaches to education. Looking to the UNICCO motto for the world's education in 21st century that considers 4 column for learning: learning to know, learning to use, learning to live, and learning to live together is also pointing this note out. Education is completely different from the past. Nowadays, educational systems should train individuals to be powerful in understanding the complicated world, creative and innovative in managing and its leadership and behave logically. Training the mindful and creative human requires its own specific way. The frameworks based on mere knowledge, cannot provide such condition and context at all. So one of the most essential revolutions in educational systems is revolution in attitude and respecting the principles based on Islamic values and innate features of the contacts. The main goal of this article is to recognize and introduce the educational methods which Islam recommends. The research method of this article is descriptive and studying the library documents and evidences and its results, lead to 4 important educational method which are considered by Islam: pattern, notification, advice .and glorification