چکیده:
آموزش و یادگیری در انسان امریست ذاتی و قدمت آن به خلقت بشر برمیگردد. آموزش و یادگیری نیز
مانند سایر پدیدهها در طول حیات خود متناسب با دگرگونیها فرآیند متغیر و متنوعی داشته است. نهادی
که عهده دار پاسخگویی به این نیاز اصلی انسان یعنی آموزش و یادگیری است آموزش و پرورش است.
آموزش و پرورش و در نگاه جزیی تر مدرسه مانند هر سازمان و نهاد دیگری نیاز به قوانین و مقرراتی دارد.
از جمله مواردی که هم جز اهداف و رسالت های این بخش و هم جز مقررات این سازمان است، آموزش و
الزام اجرا اخلاقیات است. مخاطب اصلی این سازمان دانش آموزان ٦ تا ١٨ ساله هستند. این دسته از افراد
برای زندگی در جامعه و انجام مسوولیت هاش شهروندی باید آموزش هایی در زمینه اخلاقیات داشته باشند
تا جامعه به اهداف خود برسد. آموزش و پرورش مسوولیت اصلی این مهم را بر عهده دارد. علاوه بر این
دوره عبور از کودکی به بزرگسالی با چالش هایی همراه است که آموزش مناسب اخلاقیات می تواند این
گذر را یاری دهد. در مقاله پیش رو سعی شده نگاهی به موضوع اخلاق و لزوم رعایت آن در سازمان
آموزشی و مدرسه بشود.
خلاصه ماشینی:
سازمان آموزشي مکاني است که وظايف انتقال فرهنگ و شکوفا سازي آن ، پرورش همه جانبه فرد و تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص را بر عهده دارد و در آن دانش آموزاني براي گذراندن دوره هاي آموزشي کوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت به اين مراکز ميآيند.
رشد مديريت مدرسه گفت وگويي را با موضوع «اخلاق مدرسه » با ايشان ترتيب داد تا مديران مدارس به شکلي کاربرديتر با مفهوم اخلاق مدرسه آشنا شوند و آن را در مدرسه به کارگيرند (ماهنامه معلم ، دوره ٣٨، صفحه ٢١) کياني و همکاران (١٣٨٩ ش ) در تحقيقي با عنوان " عوامل مرتبط با ميزان رعايت اخلاق حرفه اي از سوي روان شناسان و مشاوران " به اين نتيجه دست يافتند که ميزان رعايت اخلاق حرفه اي بر حسب سن و نوع رشته تحصيلي در بين روان شناسان و مشاوران تفاوت معني داري دارد (١٣٨٨، ش ، صفحه ١) صراف فرد (١٣٨٧ ش ) در تحقيقي با عنوان " بررسي رابطه بين مولفه هاي سلامت سازماني و اعتماد سازماني در ميان دبيران دبيرستان هاي دخترانه شهر اصفهان " دريافت که بين تمرکز بر هدف ، کفايت ارتباطات ، توزيع بهينه قدرت ، کاربرد منابع ، اتحاد و هم بستگي، روحيه ، نوآور بودن ، خود مختاري، سازگاري با محيط ، کفايت حل مشکلات و اعتماد سازماني و در ميان دبيرستان هاي دخترانه شهر اصفهان هم بستگي مثبت و معنا داري وجود دارد (٢٠٠٩، م ، صفحه ٧٥).