چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر برنامههای توانمندسازی بر عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان میپردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 162 نفر از کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود و از آنجا که برنامههای آموزش شامل سه دوره برنامهی مهارتهای برقراری ارتباط، دوره مهارتهای کامپیوتری خاص و دوره ارتقاء مهارتهای روانشناختی فردی بود به صورت هدفمند 24 نفر از کارکنان که در هر سه دوره شرکت داشتند به عنوان گروه تجربی و 24 نفر از کارکنان که طی زمان تحقیق در این سه دوره یا هیچ دوره دیگری شرکت نداشتند، به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. از پرسشنامه عملکرد شغلی شیخیپور برای گردآوری دادهها استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل در مقایسه دو گروه و از آزمون تی همبسته برای مقایسه نتایج یک گروه استفاده شد. طبق نتایج گروهی که در دورهها شرکت نداشتند تغییرات معناداری را در مولفههای مورد آزمون نشان ندادند اما در گروه شرکت کننده در دورهها، برنامههای توانمندسازی توانسته بود عملکرد شغلی و تمامی مولفههای آن به غیر از مولفه پایبندی به ارزشهای اخلاقی را به شکل معناداری متاثر سازد. بیشترین تغییرات به لحاظ میانگین در مولفه نحوه انجام وظایف و بر اساس میزان معناداری در مولفه توسعه فردی بود. بر این اساس نتیجه گرفته میشود که دورههای توانمندسازی میتوانند به صورت معناداری بر بهینهسازی عملکرد کارکنان تاثیر داشته باشند است.
This research studies the impact of empowerment programs on the performance of the staff of the Ministry of
Sports and Youth. The statistical population of the study consisted of 162 employees of the Ministry of Sports
and Youth of the Islamic Republic of Iran. The statistical sample included 48 employees, and the training
program included three courses of communication skills, a specific computer skills and a course of individual
psychological development. Twenty-four staff members participated in each of the three courses, and 24 of the
staff who did not participate in the three or no other courses during the research period. Sheikh pour job
performance questionnaire was used to collect data. Independent T test was used to analyze the data for
comparison between the two groups and the paired sample t-test was used to compare the results of one group.
According to the results of the group that did not participate in the courses, did not show significant changes in
the tested components, but in a group participating in courses, empowerment programs have been able to
significantly affect job performance and all its components, with the exception of the component of adherence to
ethical values. Most changes in terms of average, occurred in the component of how to do tasks, and based on a
significant amount occurred in the component of individual development. Based on this, it is concluded that an
important part of the weakness of employee performance is the lack of individual and psychological expertise
and skills that can be compensated through empowerment.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 162 نفر از کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود و از آنجا که برنامههای آموزش شامل سه دوره برنامهی مهارتهای برقراری ارتباط، دوره مهارتهای کامپیوتری خاص و دوره ارتقاء مهارتهای روانشناختی فردی بود به صورت هدفمند 24 نفر از کارکنان که در هر سه دوره شرکت داشتند به عنوان گروه تجربی و 24 نفر از کارکنان که طی زمان تحقیق در این سه دوره یا هیچ دوره دیگری شرکت نداشتند، به عنوان گروه گواه انتخاب شدند.
بنابر اهمیتِ توجه به درنظر گرفتن شرایط سازمانی برای پی بردن به اثر عوامل مختلف بر عملکرد و همچنین با توجه به اینکه محقق در خصوص تأثیر توانمندسازی نیروهای انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان به صورت علمی پژوهشی را مشاهده نکرده است لذا این سوال مطرح میشود که برنامههای توانمندسازي وزارت وزرش و جوانان چه تأثیری بر عملكرد كاركنان آن دارد؟ 2- ادبيات تحقيق اسفندیاری و صابری (1396) در تحقیق "تأثیر توانمندسازی کتابداران بر عملکرد کتابخانههای عمومی کشور" دریافتند که عملکرد کتابخانه های عمومی کشور به دلیل تأثیر مؤلفه های توانمندسازی کتابداران بوده و سایر تغییرات به عوامل دیگر مربوط می شود (اسفندیاری و صابری، 1396: 14).
Student Sport Management University Tehran, Tehran, Iran AbstractThis research studies the impact of empowerment programs on the performance of the staff of the Ministry of Sports and Youth.