چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین داستانسرایی و موفقیت سازمانی با نقش میانجی همدلی سازمانی در بیمارستانهای دولتی شیراز انجام شده است که بهنوعی از پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی محسوب میشود، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان بیمارستانهای دولتی شیراز مشتمل بر 2600 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونهای برابر 335 نفر احصا گردید، ابزار اندازهگیری دادهها شامل سه پرسشنامه داستانسرایی سازمانی مقدسان (1394)، موفقیت سازمانی مقیمی (1388) و پرسشنامه همدلی سازمانی از ژندا و لودیس (2008) بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بین نمونه آماری توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و Amos استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که داستانسرایی با ضریب 46/ 0 تاثیر مثبت و معناداری بر موفقیتهای سازمانی بیمارستانهای دولتی شیراز دارد، داستانسرایی با ضریب 27/ 0 تاثیر مثبت و معناداری بر همدلی سازمانی دارد، همچنین همدلی سازمانی با ضریب 29/ 0 بر موفقیت سازمانی کارکنان بیمارستانهای دولتی شیراز تاثیر مثبت دارد که بر این اساس پیشنهاد میشود مدیران داستانهایی را برای ارائه انتخاب کنند که جو همدلی بین کارکنان و بهتبع آن موفقیت سازمانی را افزایش دهد.
1- INTRODUCTION
The main goal of any organization is to achieve success. There is no way to achieve this goal but to resort to a systematic, indigenous, and practical perspective. The success of each organization requires its managers and members to pay attention to main concepts, including organizational culture, learning, empathy, and policies. One strategy to empower the personnel is storytelling. Stories convey the meanings and shape, facilitate, and reconstruct social exchanges in organizations. According to postmodern thinking, the organization is made up of a collection of stories, of which one dominates at any given time and the others are screaming to attract attention. The need for organizational continuous success of the health sector and its critical role in improving the social dynamics makes it necessary to explore the cohesion of hospitals' cultural context in terms of employees' empathy.
2- THEORETICAL FRAMEWORK
One of the most important motivations for any organization and its managers is the need for success. Success refers to the extent to which the organization is satisfied with progress according to its capabilities. Storytelling is the art of creating ideas and knowledge through the organization's situational and spiritual characteristics. Organizational empathy may serve as a mediator of the relationship between storytelling and organizational success. Beyond the organization's non-renewable assets, employees are considered as a generative and irreplaceable resource if it is accompanied by the organizational cohesion and empathy.
خلاصه ماشینی:
vi١١٢٧٩٣٦٠/١٠٢٢٠٦٧ :DOI چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین داستان سرایی و موفقیت سازمانی با نقش میانجی همدلی سازمانی در بیمارستان های دولتی شیراز انجام شده است که به نوعی از پژوهش های توصیفی و از نوع همبستگی محسوب می شود، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان بیمارستان های دولتی شیراز مشتمل بر ٢٦٠٠ نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه ای برابر ٣٣٥ نفر احصا گردید، ابزار اندازه گیری داده ها شامل سه پرسشنامه داستان سرایی سازمانی مقدسان (١٣٩٤)، موفقیت سازمانی مقیمی (١٣٨٨) و پرسشنامه همدلی سازمانی از ژندا و لودیس (٢٠٠٨) بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بین نمونه آماری توزیع گردید.
به عبارت دیگر داستان سرایی ساخت یک ایده قدرتمند از طریق یک سری خصوصیات موقعیتی و معنوی است ) ,Brown ٢٠٠٥ ,Prusak &Denning, Groh ( برای شکل گیری موفقیت سازمانی وجود هماهنگی و انسجام در میان اعضای سازمان یک اصل ضروری است که نیازمند تعامل و تفاهم اعضا با یکدیگر است .
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین داستان سرایی و موفقیت سازمانی با نقش میانجی همدلی سازمانی در بیمارستان های دولتی شیراز است .
نتایج فرضیه اصلی و فرعی اول پژوهش نشان داد که با در نظر گرفتن نقش همدلی سازمانی ، بین داستان سرایی و موفقیت سازمانی رابطه مثبت و وجود دارد.
The Effect of organizational trust on the success of KM, Development and Evolution Management, 27)5(, 15-7 )in Persian(.