چکیده:
هدف: هدف این مطالعه، ارائه و معرفی عوامل موثررفتاری بر ارتباطات علمی همراه با گزارش روایی عاملی و پایایی آن در بین اعضای هیأت علمی است.
روش پژوهش: روش پژوهش، یک مطالعه پیمایشی- تحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بودکه از این میان، تعداد 380 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به روش نمونهگیری طبقهای متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. روش تحلیل دادهها، تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و همسانی درونی و با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos نسخه 21 بود.
یافتهها: یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی، شش عامل برای ساختار این آزمون نشان داد که روی هم رفته 45/77 درصد از واریانس کل دادهها داشت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نشان دهندهی این بود الگوی شش عاملی برازش قابل قبولی با دادهها داشت. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ در زیرمقیاس ها بین 80/0 تا 93/0 بدست آمد که نشان دهنده همسانی درونی قابل قبول پرسشنامه بود.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن داشت که بر اساس مدل ارائه شده این پرسشنامه با شش عامل و 20 گویه میتواند ابزار مناسبی جهت سنجش عوامل مؤثر بر ارتباطات علمی در میان جامعه اعضای هیأت علمی دانشگاه کشور باشد.
Objective: The present study aimed to investigate the factors affecting scholarly
communication among the faculty members in Iran’s Universities. It also explained the
validity and reliability of the scale.
Methods: The study, is a descriptive study. The target statistical population included the
faculty members working at Ministry of Science, Research and Technology, Ministry of
Health and Medical Education and Islamic Azad University of all the selected sample 380
were chosen based on the Krejcie and Morgan (1970) Table. After the selection of the sample
using stratified sampling, the participants were chosen. The instrument was an organized
questionnaire. The data analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and
the internal consistency were calculated using SPSS and Amos 21.
Results: The findings showed that the six obtained factors were responsible for 77.45
percent of the whole variance of the behavioral factors. Based on the analysis of confirmatory
factor analysis the presented model with six factors had an acceptable good fit. The alpha
Cronbach showed that the reliability of the questionnaire was acceptable. Furthermore,
Cronbach alpha coefiecient showed an acceptable internal reliability.
Conclusion: Overall, based on the findings, the resultant model was of a good fit;
therefore, the questionnaire with six factors and twenty items was an acceptable measure to
scholarly communication among faculty members of the Iranian university.