چکیده:
تعداد فزایندهای از سایتهای تجارت الکترونیک در اینترنت، اطلاعات مازادی را برای ما به ارمغان میآورند. این موضوع یافتن اطلاعات مفید را برای مصرفکنندگان محصولات خاص که همواره در تلاش برای خرید اینگونه اقلام میباشند دشوار ساخته و سطح رضایت آنان را از این نوع کاوش کاهش داده است. همچنین نابسامانی در وضعیت این نوع کاوشها، به همان اندازه حجم فروش محصول در حوزه تجارت الکترونیکی را با تنزل همراه ساخته است. ازاینرو، به جهت فائق آمدن بر این معضل همهگیر این مقاله یک سیستم توصیه گر شخصیسازیشده مشتق شده از روش منطق فازی را پیشنهاد نموده است. این سیستم پیشنهادی، بهطوری هوشمندانه اطلاعاتی را در مورد ویژگیهای تب لتهای مورد انتظار مشتریان واکاوی نموده و سپس خدمات پیشرفته و بهینهای را به خریداران بالقوه توسط سامانه توصیه گر محصولات بر اساس نیازهای شخصی هر فرد ارائه میدهد. همچنین در این سیستم برای اندازهگیری میزان شباهت بین نیازهای مصرفکننده و ویژگیهای محصولات در راستای توصیه محصولات مطلوب به خریداران بالقوه، از مفهوم فشردگی نزدیک فازی استفادهشده است. درنهایت نتایج تجربی بهدستآمده از بررسی نمودن 60 تبلت متشکل از برندهای اپل، سامسونگ، مایکروسافت، ایسوس و لنوو، اثربخشی سامانه توصیه گر هوشمند عنوانشده را تثبیت نموده است.
There is an increasing number of e-commerce sites which provide us with additional information. This has made it difficult to find useful data for the customers of certain products who always buy the same items and reduced their level of satisfaction, accordingly. As a result, the searches have also degraded the sales volume via e-commerce. In order to overcome the epidemic problem, this study suggests a personalized recommender system based on the fuzzy logic approach and methodology.The proposed system intelligently finds the information about the tablets specifications and then provides the potential buyers with advanced services through product recommender system based on their personal needs and demands. To measure the similarities among the customers’ demands and the products specifications, we have applied the concept of close to fuzzy logic compaction as well. Finally, the result of investigating 60 tablets as of the brands: Apple, Samsung, Microsoft, Asus, Lenovo has revealed on the effectiveness of proposed method in determining the intelligent recommender system.
خلاصه ماشینی:
این سیستم پیشنهادی، بهطوری هوشمندانه اطلاعاتی را در مورد ویژگیهای تب لتهای مورد انتظار مشتریان واکاوی نموده و سپس خدمات پیشرفته و بهینهای را به خریداران بالقوه توسط سامانه توصیه گر محصولات بر اساس نیازهای شخصی هر فرد ارائه میدهد.
همچنین در این سیستم برای اندازهگیری میزان شباهت بین نیازهای مصرفکننده و ویژگیهای محصولات در راستای توصیه محصولات مطلوب به خریداران بالقوه، از مفهوم فشردگی نزدیک فازی استفادهشده است.
سیستم پیشنهادی ما مفهوم عدد فازی مثلثی را برای بیان نیازهای مصرفکننده و ویژگیهای محصولات اتخاذ نموده است.
(رجوع شود به تصوير صفحه) این رابط کاربری شامل سؤالات کیفی بهخوبی سازمانیافته در مورد نیازهای احتمالی مصرفکنندگان از محصولات تبلت و بهتبع آن میزان نیازمندی آنها از محصول خاص تعبیه گردیده است.
(رجوع شود به تصوير صفحه)نگاشت رابطه میان نیازمندی مصرفکنندگان و ویژگیهای محصولات در ادامه این روند سیستم از یک روش خاص بهمنظور شناسایی بهترین تبلتهایی که نیازهای مصرفکننده را تأمین نماید یاری جسته است.
A fuzzy logic based personalized recommender system.
International Journal of Computer Science and Information Technology & Security (IJCSITS), 2, 1008-1015.
An introduction to fuzzy logic applications in intelligent systems (Vol. 165).
Fuzzy Logic, A Key Tool for the Classic Recommender System Mohsen Sojoudi 1 Fariba Ebrahimbabaie*2 Date of Receipt: 2020/07/15 Date of Issue: 2020/07/18 Abstract There is an increasing number of e-commerce sites which provide us with additional information.
The proposed system intelligently finds the information about the tablets specifications and then provides the potential buyers with advanced services through product recommender system based on their personal needs and demands.