چکیده:
بر اساس ادله عقلی و نقلی، زمین هیچگاه از حجت معصوم الاهی خالی نخواهد بود. حجتهای معصوم خداوند پس از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، امامان دوازدهگانه اهل بیت علیهم السّلام هستند که اولین آنان حضرت علی علیه السّلام و آخرینشان حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، به این سوال پاسخ میدهد که چه کسانی در عصر رجعت تا قیامت حاکمان روی زمین هستند. آن حضرت پس از ظهور، حکومت عدل جهانی مهدوی را تشکیل خواهد داد و پس از آن حضرت، امامان دیگر رجعت میکنند و به ترتیب جامعه بشری و حکومت جهانی مهدوی را تا قیامت رهبری خواهند کرد. از سوی دیگر، در شماری از روایات از زمامداران مهدوی سخن به میان آمده است که در عصر رجعت زمام امور حکومت مهدوی را در دست خواهند داشت. در مورد این دو دسته روایات، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. دیدگاه برگزیده این است که امامت و رهبری زمامداران مزبور «نیابی» است؛ اما امامت امامان معصوم در عصر رجعت «اصالی» است.
According to rational and narrative arguments, the earth will never be empty of the infallible Divine authority. The infallible authorities of God after the Holy Prophet of Islam (Peace be upon him and his Household) are the twelve Imams of the Household the first of whom is Imam Ali (A.S) and their last one is Imam Mahdi (A.S). this article, with a descriptive-analytic method, answers the following question: who are the rulers of the earth from the era of Return until the Day of Judgment. After his appearance, Imam Mahdi (A.S) will establish the worldwide government of justice and after him, the other Imams will return to this world and lead the human society and the Mahdavi worldwide government until the Day of judgment one after the other. On the other hand, a number of traditions have talked about the Mahdavi rulers who will be in charge of the affairs of the Mahdavi government in the Return Era. Different views have been expressed about these two categories of traditions. The preferred view is that imamate and leadership of the mentioned rulers is of deputyship kind and the imamate of the infallible Imams at the Return Era is “original”.
خلاصه ماشینی:
د) رجعت پیامبر و یازده امام نخستین وجهی که علامه مجلسی، در توجیه روایات مزبور گفته است، این که مقصود از مهدیهای دوازدهگانه پس از ولی عصر؟عج؟، پیامبر اکرم؟صل؟ و امامان اهل بیت؟عهم؟ غیر از امام عصر؟عج؟ میباشند؛ چنان که حسن بن سلیمان (صاحب کتاب مختصر بصائرالدرجات) آنان را به امامان دوازدهگانه (امیرالمؤمنین و یازده امام دیگر از نسل او) تأویل کرده و به رجعت قائم؟عج؟ پس از وفاتش قائل شده است (مجلسی، 1390: ج53، ص148).
در نتیجه، این وجه، مناسبترین وجهی است که در این زمینه بیان شده است و بر دو مطلب مبتنی است: یکی این که امامان دوازدهگانه اهل بیت؟عهم؟ همان حجتهای الاهی هستند که هیچ گاه زمین از یکی از آنان خالی نخواهد بود، و امامت آنان تا قیامت استمرار دارد، و دیگر این که آنان به دنیا باز خواهند گشت و پس از امام عصر؟عج؟ امامت و رهبری جامعه بشری و حکومت جهانی عدل مهدوی و علوی را برعهده خواهند داشت.
از مطالب پیشین، نادرستی این ادعا روشن است؛ زیرا اولاً، امامت مهدیهای دوازدهگانه نیابی است، نه اصالی؛ چرا که بر اساس روایات متعدد و معتبر، امامان دوازدهگانه اهل بیت؟عهم؟ حجتهای معصوم خداوند تا قیامت میباشند و هیچ گاه زمین از یکی از آنان خالی نخواهد بود؛ ثانیاً، رجعت امام حسین؟ع؟، چنان که در روایات بیان شده است؛ در زمان حضرت ولی عصر؟عج؟ واقع خواهد شد و اوست که بدن امام زمان؟عج؟ را غسل داده و بر او نماز میخواند و او را به خاک میسپارد.
در این دوران، دیگر امامان معصوم؟عهم؟ رجعت خواهند داشت و عهدهدار امامت جوامع و حکومت جهانی مهدی خواهند بود؛ زیرا تا وقتی که زندگی دنیوی و نظام تکلیف برقرار است، هیچ گاه زمین از وجود یکی از امامان دوازدهگانه اهل بیت؟عهم؟ که جانشینان پیامبراکرم؟صل؟ میباشند؛ خالی نخواهد بود.