چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه درگیری پژوهشی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد (ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اداری و اقتصادی) به تعداد 3199 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. آزمودنیها به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. مدل نظری لیننبریک و پینتریچ (2002) به عنوان مبنای ساخت مقیاس قرار گرفت. این مدل شامل سه مولفه ی درگیری شناختی، عاطفی و رفتاری است. از نرم افزار SPSS و AMOS برای تحلیل داده ها استفاده گردید. برای احراز روایی پرسشنامه از روایی محتوایی وتحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 8 نفر از متخصصان دانشگاه فردوسی مشهد (بر اساس شاخص روایی محتوایی) مورد تأیید قرار گرفت و گویههای نامناسب حذف شدند. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند. نتایج نشان داد ضریب آلفای کل پرسشنامه 89/0 و برای عاملهای درگیری شناختی (80/0)، عاطفی (73/0) و رفتاری (76/0) بود. درمجموع پرسشنامه درگیری پژوهشی از همسانی درونی مطلوب و روایی مناسبی برخوردار بود و می توان از این پرسشنامه در پژوهش ها استفاده کرد.
The present study was conducted with the aim of constructing and investigating the factor structure of students' research engagement questionnaire. The research method was survey and the statistical population includes all of the postgraduate students of humanities faculty (Literature and Humanities, Islamic Theology and Science, Sport Sciences, Education and Psychology, Administrative and Economic Sciences) at Ferdowsi University of Mashhad (N=3199). Using Cochran formula, the sample size was estimated to be 343 student. The participants were selected by stratified random sampling. The theoretical model Linnenbrink and Pintrich (2002) was determined as the basis of scale construction. This model includes three components of cognitive, emotional, and leadership engagement. SPSS and AMOS software are used for data analysis. Content validity and confirmatory factor analysis were used to determine the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha coefficient to check the reliability. The results showed that the alpha coefficient of the questionnaire was 0.89 and for cognitive (0.80), emotional (0.73) and behavioral (0.76). Content validity of the questionnaire was confirmed by 8 experts of Ferdowsi University of Mashhad (based on CVI) and inappropriate items were removed. Goodness indicators confirmed the fit of the model. According to the research results the research engagement questionnaire had good internal consistency and validity and this questionnaire can be used in research.
خلاصه ماشینی:
Faculty Survey of Student Engagement / 86 فصلنامۀ اندازه گیری تربیتی، سال دهم ، شمارة ٣٩، بهار ١٣٩٩ بنابراین یک نیاز ضروری برای درک درگیری دانشجویان در فعالیت های پژوهشی احساس میشود.
High School Survey of Student Engagement Greif&Campos Jimerson .
Community College Survey of Student Engagement Hahas-Vaughan &Taylor Roman .
South African Survey of Student Engagement Kuh &Mentz Strydom .
ضرایب مسیر، معنیداری مسیر و آلفای کرونباخ عامل های درگیری پژوهشی عوامل پرسشنامه درگیری پژوهشی درگیری شناختی درگیری عاطفی درگیری رفتاری سؤالات ضریب مقدار t سؤالات ضریب مقدار t سؤالات ضریب مقدار t مسیر مسیر مسیر 3/74 0/27 21 4/82 0/34 13 4/57 0/31 1 8/69 0/59 22 7/91 0/53 14 11/45 0/70 2 5/56 0/39 23 6/51 0/44 15 8/17 0/53 3 6/87 0/48 24 9/54 0/62 16 6/17 0/41 4 5/04 0/36 25 13/64 0/83 17 4/67 0/32 5 4/27 0/31 26 10/80 0/68 18 6/57 0/44 6 (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول (٤) مدل سه عاملی درگیری پژوهشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد مناسب تشخیص داده شد؛ بنابراین با توجه به مندرجات جدول بالا (محاسبه شاخص روایی محتوایی و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی) میتوان گفت که پرسشنامه ساخته شده برای اندازه گیری درگیری پژوهشی دانشجویان از روایی لازم برخوردار است .
Skinner & Pitzer / 100 فصلنامۀ اندازه گیری تربیتی، سال دهم ، شمارة ٣٩، بهار ١٣٩٩ پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوایی و نیز روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد.
F Strydom Africa's higher education: Measuring student engagement.
E Yazzie-Mintz 2006 High School Survey of Student Engagement.