چکیده:
شهرداری یکی از نهادهای جامعهی مدنی است که در قانون اساسی در چارچوب حاکمیت در عرصههای اجتماعی، محلی و شهری جزو ساختار توسعهای و مشارکتی کشور محسوب میشود. شهرداری یکی از ضرورتهای نظام اجتماعی است، که الزاما با ساختاری که تنها از طریق مداخله مردم امکانپذیر است نمایان میگردد. خدمات عمومی یکی از ابعاد زندگی شهروندان است؛ که سطح کیفی آن سطح رضایتمندی را تعیین میکند. در محیط شهری، کیفیت خدمات و سهولت دسترسی به خدمات از متغیرهای تعیینکننده رضایتمندی است. این امر از طریق سنجش میزان رضایتمندی شهروندان و معرفت مناسب و واقعی از خویشتن و چالشهای موجود و نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتهای احتمالی امکانپذیر است. هدف از انجام مقاله حاضر طراحی مدل سنجش رضایت شهروندان از عملکرد طرحهای عمرانی در منطقه 5 تهران است. بدین منظور پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد و شاخصهای سنجش رضایت شهروندان از عملکرد شهرداریها شناسایی و با نظر خبرگان منطقه 5 مورد بررسی و تایید قرار گرفت. سپس پرسشنامه بین 150 نفر از شهروندان منطقه 5 توزیع گردید. نتایج حاکی از میزان تاثیرگذاری ابعاد عمرانی، خدمات شهری، نظارتی و فرهنگی – اجتماعی بر میزان رضایت شهروندان از عملکرد طرحهای عمرانی میباشد.
خلاصه ماشینی:
بدین ترتیب، تعیین شاخصهاي مطلوب سنجش رضایتمندي شهروندان از حکمروایی شهري و استفاده از ابزارهاي علمی و استاندارد منطبق با مبانی فرهنگی مردم، میتواند بسترساز توسعه مطلوب حکمرانی شهري باشد که بررسی حاضر تلاشی در جهت تدوین این معیارهاي علمی براي سنجش رضایتمندي است؛ بهطوریکه در این بررسی ضمن اشاره به ادبیات موضوع شاخص سازی و ارائه تعاریف مرتبط، وضعیت شاخصهاي ارزیابی در برخی مناطق جهان بهخصوص در سازمانهاي بینالمللی موردتوجه بوده تا تجارت مزبور در معرفی شاخصهاي مناسب براي سنجش میزان رضایت مورداستفاده قرار گیرد.
جدول 1- مفاهیم نظری در ارتباط با شاخصهای مشارکت مردم [17] تعریف مفاهیم نظری شاخصها شرکت فعالانه انسان در حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی - شرکت در انتخابات شوراها - شرکت در بحثها - فعالیت در ستادهای انتخاباتی - علاقهمندی به برنامههای صدا سیما توافق جمعی اعضاي یک جامعه که حاصل پذیرش و درونی کردن نظام ارزشی و هنجارهاي یک جامعه و تراکمی از وجود تعامل در میان افراد جامعه است - میزان پایبندی به تعهدات - کمک در موقع گرفتاریها - شرکت در مراسم خانوادگی - احترام کوچکترها به بزرگترها انتظارات، تعهدات اکتسابی و تائید شده به لحاظ اجتماعی که افراد به یکدیگر و نسبت به سازمانها و نهادهاي مربوطه به زندگی اجتماعیشان دارند - صداقت - عدالت - انصاف - وفای به عهد رضایتمندي از حکمروایی شهري - زیرساختها - بهداشت و آموزش - امور فرهنگی، تفریحی - پسماندها - فضای سبز و پارکها - شغل و درآمد 2-3- ابزارهای اندازهگیری سنجش رضایت شهروندان لازمه استفاده از شاخصهای تعیین میزان رضایتمندی شهروندان از مدیریت شهری بهکارگیری ابزارهای اندازهگیری است.