چکیده:
نقش ارتباطات بر تبلیغ و گسترش ادیان از بدو خلقت بشر بر کسی پوشیده نیست و امروز رسانه های نوین ابزارهای اصلی این ارتباطات هستند. یکی از قدرتمند ترین و مؤثرترین رسانه های نوین، تلویزیون است. تلویزیون به منزله یک رسانه دیدارى و شنیدارى، زندگى انسانها را تسخیر کرده است. با توجه به توان تلویزیون به جذب حداکثرى مخاطب به گونهاى که بیش از 90 درصد مردم از این رسانه استفاده مىکنند و رشد روزافزون این رسانهها که به تولید و پخش اطلاعات مىپردازند و از جهات مختلف بر افکار و رفتار ما تأثیر مىگذارند نشان مىدهد که ما باید از ظرفیتهاى این رسانه به نحو مطلوب استفاده کنیم. این مقاله به بررسی نحوه بازتاب دینداری در سریالهای دینی تلویزیونی( تحلیل محتوای سریال مدینه،1393) با تأکید بر الگوی دینداری گلاک و استارک و الگوی شجاعی زند و بخشی و ایازی می پردازد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و تدوین پرسشنامه معکوس، 17 مؤلفه ابعاد دینداری با روش کدگذاری استخراج و بررسی شد. نتایج حاصل از این مقاله گویای این است که صبوری، اخلاق گرایی، گذشت، طبقه اجتماعی بالا و خیر مطلق بودن برای کاراکترهای مرجح و دیندار و در مقابل آشفتگی، بی قیدی اخلاقی، عصبی بودن، طبقه اجتماعی پایین و شر مطلق بودن برای کاراکترهای نامرجح و بی دین بازنمایی شده اند. همچنین 42 مورد از مؤلفههای دینی در بعد رفتاری با بیشترین میزان و 4 مورد در بعد نظری با کمترین میزان در این سریال بازتاب داده شده است.
The role of communication on the promotion and spread of religions since the creation of mankind is no secret and today's new media are main tools for communication. One of the most powerful and influential new media is television. Mainstream television as a medium, has captured people's lives. Due to the power of television to attract Max Audience, So that more than 90 percent of people use this media and Increasing growth media to produce and disseminate information and in many ways can influence our thoughts and behavior, Shows that we have use the capacity to effectively the media. This paper explores how religious reflection on religious TV series (serial content analysis of Medina, 1393) with emphasis on pattern Glock and Stark's religiosity and pattern of religiosity Shojaeezand and pattern of religiosity Bakhshi and Ayazi. In this paper, using quantitative content analysis and editing reverse questionnaire, 17 components were extracted and religious aspects of coding method. The results of this paper suggest that patient, moral behavior, forgiveness, social class and absolute good for the preferred and religious characters and the chaos, moral permissiveness, nervousness, low social class and absolute evil characters and religion are represented. As well as 42 religious component in the treatment of the highest theoretical dimension with the lowest and 4 is reflected in this series.