چکیده:
تربیت اجتماعی یکی از ارکان و ابعاد اساسی تربیت را تشکیل میدهد. این بعد از تربیت به لحاظ گستردگی، پیچیدگی و جامعیت پوشش دهنده تمام نهادهای اجتماعی و تربیتی مشرف بر امر تعلیم و تربیت افراد است که از سویی رشد شخصیت فردی را به همراه دارد و از سویی میراث فرهنگی را به نسل آینده منتقل میکند. در حوزه رسانه نیز، یکی از پرسشهای بنیادین در علم ارتباطات، که ذهن پژوهشگران و کارشناسان این حوزه را همواره به خود مشغول داشته است، این است که حدود تاثیرگذاری رسانهها و قدرتمندی آنها در شکل دهی به باورها و توانمندی مخاطبان در گزینش و مفهوم سازی متفاوت از پیام چگونه است؟
حال باید دید اولا ماهیت رسانه و مسائل و دیدگاههای مربوط به آن چیست؟ و ثانیا حدود و ثغور نقش رسانه در تربیت اجتماعی با عنایت به نظریه دریافت که فرد را به لحاظ ذهنی و دریافت پیام فعال میپندارد چگونه است؟ دراین راستا محقق با استفاده از روشهای پژوهشی تحلیل محتوای کیفی و قیاس عملی به موضوعاتی چون : تعریف رسانه، انواع رسانه، چیستی و ماهیت رسانه، مسائل و موضوعات مربوط به رسانه، نظریه دریافت، تربیت اجتماعی، اهداف و روشهای آن و نهایتا بحث و نتیجهگیری که شامل ترسیم چهار رابطه ی رسانه و تربیت اجتماعی و تبیین نقش رسانه در تربیت اجتماعی با تاکید بر نظریه دریافت پرداخته است.
One of the fundamental aspects of education is social education. This term of the education in consider to magnitude, complexity and comprehensiveness covering all educational institutions and overlooks the education of individuals, in one hand, develop individual character and the other hand, transmits heritage to the next generation.
In the media field, one of the most fundamental question in communication science which engaged researchers’ and experts’ mind is the extent of Influence of media and their powerful in shaping the beliefs and the audiences’ ability to select and different conceptualizations of the message.
Firstly , we will see what is the nature of media-related issues and perspectives? And Secondly, what is the role of media in social education with regard to reception theory that suppose a person mentally and active in receiving a message ?
In this regard, the researcher used qualitative research methods such as content analysis and Practical syllogism to define : media, media types, nature of the media, issues related to media. reception theory, social education, its objectives and methods, and finally Conclusions drawn four types of relationships involving media and social education and understanding of the role of media in the social education with emphasizing on “reception theory”.
خلاصه ماشینی:
در حوزه رسانه نيز يکي از پرسش هاي بنيادين در علم ارتباطات ، اين است که حدود تأثيرگذاري رسانه ها و قدرتمندي آن ها در شکل دهي به باورها و توانمندي مخاطبان در گزينش و مفهوم سازي متفاوت از پيام چگونه است ؟ حال بايد ديد ماهيت رسانه و مسائل و ديدگاه هاي مربوط به آن چيست و نقش رسانه در تربيت اجتماعي با عنايت به نظريه دريافت چگونه است ؟ دراين راستا محقق با استفاده از روش هاي پژوهشي تحليل محتواي کيفي (سوالات اول و دوم ) و قياس عملي (سوال سوم ) به موضوعاتي چون : تعريف ، انواع و چيستي رسانه ، مسائل رسانه ، نظريه دريافت ، تربيت اجتماعي، اهداف و روش هاي آن و نهايتا بحث و نتيجه گيري شامل ترسيم چهار رابطه ي رسانه و تربيت اجتماعي: «ضعيف ، جايگزين ، منفعل ، فعال » و تبيين نقش رسانه در تربيت اجتماعي شامل نقش تاثيرگذاري فرهنگي و فرهنگ تاثيرگذاري، با تأکيد بر نظريه دريافت پرداخته است .
يافته ها نشان داد که رسانه هاي جمعي (با تاکيد بر تلويزيون ) بر الگوپذيري، نگرش ، رفتار فردي، رفتار اجتماعي و يادگيري کودکان و نوجوانان تاثير معناداري دارد بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که ضروري است که استفاده از رسانه هاي آموزشي مورد عنايت و توجه بيشتر والدين قرار گيرد.
Postmodernism and popular culture, postmodernism and postmodernism; Translated by Hossein Ali Nozari, Tehran: Naghsh Jahan Publications.
Media and Modernity, translated by Ali Isari Kasmaei, Tehran: Iran Institute Publications.
An Introduction to the Theory of Social Communication, translated by Parviz Ejlali, Tehran: Center for Media Studies and Research.