چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی و تفکر انتقادی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان انجام شد.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه شهرستان قصرشیرین (1400 نفر) بود که نمونهای به حجم 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی، تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین ترس از ارزیابی منفی با سازگاری اجتماعی همبستگی منفی وجود دارد. اما بین تمایزیافتگی خود و تفکر انتقادی با سازگاری اجتماعی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در حالت کلی نیز نتایج نشان داد که تمایزیافتگی خود، ترس از ارزیابی منفی و تفکر انتقادی توان پیشبینی سازگاری اجتماعی را دارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهبود تفکر انتقادی و تمایزیافتگی خود و کاهش ترس از ارزیابی منفی میتواند منجر به سازگاری اجتماعی شود.
Introduction: The aim of this study is investigate the relationship between differentiation of self, fear of negative evaluation and critical thinking with social adjustment in students. Method: Statistical population included all high school students in Qasr-e Shirin city (1400 persons) that a sample of 300 subjects were selected by cluster random sampling. To collect the data, the differentiation of self, fear of negative evaluation, critical thinking and social adjustment was used. To analyze the data, Pearson correlation and regression analysis were used. Results: The results showed negative correlation between the fear of negative evaluation with social adjustment. But the differentiation of self and critical thinking showed a significant positive correlation with social adjustment. In general, the results showed the differentiation of self, fear of negative evaluation and critical thinking are able to predict social adjustment. Conclusion: According to the results, it can be concluded that improve critical thinking and differentiation of self and reducing the fear of negative evaluation could lead to social harmony and adjustment.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري : با توجه بـه نتـايج پـژوهش مـي تـوان نتيجـه گرفـت کـه بهبـود تفکـر انتقـادي و تمايزيافتگي خود و کاهش ترس از ارزيابي منفي مي تواند منجر به سازگاري اجتماعي شود.
sardary٢٠١٤ The Relationship Between Critical Thinking, Differentiation of Self and Fear of Negative Evaluation with Social Adjustment in Students Momeni, Kh.
Abstract: Introduction: The aim of this study is investigate the relationship between differentiation of self, fear of negative evaluation and critical thinking with social adjustment in students.
To collect the data, the differentiation of self, fear of negative evaluation, critical thinking and social adjustment was used.
Keywords: Differentiation of self, fear of negative evaluation, critical thinking, social adjustment.
آغاز دوره نوجواني با افزايش ميل و تلاش براي شناخت خود، نگراني دربارة تصور از خود و نوعي از خودميان بيني مشخص مي شود که به نوجوان اجاز نمي دهد بين افکار خود و ديـدگاه ديگران به ويژه همسالان تمايز ايجاد کند؛ بنابراين براي نوجوانان ترس از ارزيـابي منفـي افـزايش 1 Miclea & Mihalca 2 Dingra, Manhas & Thakur 3 Glad 4 Gibson & Donigian 5 Maser 6 Hooper & DePuy 7 Williamson, Sandage & Lee 8 Chung & Gale 9 Flores & Diaz 10 La Greca & Lopez مي يابد (پاکلک ١، ٢٠٠٤).
جهت بررسي ميزان پيش بيني سازگاري اجتماعي براساس تمايزيافتگي ، ترس از ارزيابي منفي و تفکر انتقادي از روش تحليل رگرسيون همزمان استفاده شد که نتايج آن در جدول ٣ آمده است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين تمايزيافتگي ، ترس از ارزيابي منفي و تفکـر انتقـادي بـا سازگاري اجتماعي در دانش آموزان بود.